Kraj

IAB Polska od lutego w nowej formule, z biurem i dyrektorem zarządzającym

IAB Polska rozpocznie w ciągu kilku tygodni działalność w nowej formule prawnej. Do tej pory IAB Polska funkcjonowało jako stowarzyszenie,...

IAB Polska rozpocznie w ciągu kilku tygodni działalność w nowej formule prawnej. Do tej pory IAB Polska funkcjonowało jako stowarzyszenie, teraz będzie związkiem pracodawców. W jego skład początkowo będzie wchodzić 15 podmiotów – największe portale, sieci reklamowe, kilka dużych wortali i trzy agencje interaktywne. Jak zapewnia Dominik Kaznowski, wiceprezes IAB Polska w dotychczasowej formule, związek będzie jednak całkowicie otwarty na kolejnych członków. Wraz ze zmianami prawnymi zmieni się sposób funkcjonowania IAB.

Utworzone zostanie biuro, organizacja zamierza zatrudnić etatowo dyrektora zarządzającego, który dobierze sobie niewielki zespół. Związek chce też m.in. zacząć działać lobbystycznie w celu ułatwienia Polakom dostępu do internetu, co przełożyłoby się na wzrost zasięgu tego medium, a co za tym idzie, na wzrost wpływów internetowych wydawców. W związku z tymi planami znacznie zwiększona zostanie składka członkowska. Składki wszystkich członków mają sumować się do kwoty odpowiadającej 0,3 proc. aktualnej wartości całego rynku reklamy internetowej w Polsce – wpłaty poszczególnych członków mają być uzależnione od wielkości ich biznesów. IAB Polska będzie chciało wypracować też standard pomiaru udziałów rynkowych poszczególnych graczy, oparty bądź na audycie (w USA i Wielkiej Brytanii taki audyt przeprowadza PricewaterhouseCoopers), bądź na rozwiązaniach technologicznych, “śledzących” prowadzone w sieci kampanie. Zdaniem Kaznowskiego istnieje szansa, że standard ten zostanie wypracowany w tym roku. Na lato związek planuje także powtórzenie kampanii “Internet też medium” adresowanej do marketerów, media plannerów i agencji reklamowych, której celem jest budowanie świadomości zalet internetu jako medium reklamowego (poprzednio taką kampanię IAB prowadziło w 2004 r.). Obecnie trwają prace nad gruntowną przebudową związanego z tą akcją serwisu tezmedium.pl. (MG)