Kraj

Stacjom łamiącym przepisy Kodeksu Dobrych Praktyk Marketingowych grozi usunięcie ich wyników z badań słuchalności

Komitet Badań Radiowych (KBR) ogłosił wejście w życie Kodeksu Dobrych Praktyk Marketingowych. Ma on zapobiec takiemu wykorzystywaniu przez nadawców wyników...

Komitet Badań Radiowych (KBR) ogłosił wejście w życie Kodeksu Dobrych Praktyk Marketingowych. Ma on zapobiec takiemu wykorzystywaniu przez nadawców wyników badań Radio Track, które mogłoby zniekształcać wyniki słuchalności. Jako przykłady niedozwolonych praktyk w prezentacji wyników badań KBR wskazuje m.in. konkursy, gdzie szansa wygranej rośnie wraz ze wzrostem ilości zadeklarowanego czasu słuchania rozgłośni czy nawoływanie w spotach promocyjnych do deklarowania przez słuchaczy, że słuchają danej stacji. W ramach sankcji, jakie KBR będzie nakładał na stacje stosujące takie praktyki w działaniach promocyjnych, przewidziano m.in. usunięcie lub ukrycie w badaniach wyników takiej stacji bądź kary finansowe. Ich wysokość nie została określona. – Kodeks ma przede wszystkim wymiar prewencyjny, liczymy, że nałożenie takich ekstremalnych kar nie będzie w ogóle konieczne – powiedział Paweł Mączka, dyr. agencji reklamowej Radia Wawa. Zgłoszenia nt. niedozwolonych praktyk stosowanych przez stacje radiowe kierować można do instytutu Millward Brown SMG/KRC, wykonawcy badań Radio Track. Jeśli akcja prowadzona przez daną rozgłośnię uznana będzie za niezgodną z przepisami kodeksu, rozgłośnia będzie miała siedem dni na odwołanie się od decyzji. Odwołania będzie przyjmować Rada Etyki powołana w październiku ub.r. w celu zobiektywizowania i merytorycznego wsparcia prac nad kodeksem. W skład rady wchodzą przedstawiciele SAR-u, PTBRiO, OFBR-u, ESOMAR-u, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Decyzje Rady Etyki będą miały charakter ostateczny. Prace nad Kodeksem Dobrych Praktyk Marketingowych trwały kilkanaście miesięcy. W tym czasie KBR nie prowadził monitoringu kampanii pod kątem wykorzystania w nim niedozwolonych praktyk. Jak powiedział Paweł Mączka, w ostatnim roku pojawiło się około kilkunastu takich kampanii, ale nie prowadziły ich największe rozgłośnie. Członkami KBR-u są: Eurozet, Broker FM, grupa radiowa Agory SA, Time i Radio Wawa. (JN)