Kraj

Koalicja na rzecz Jakości protestuje przeciw sposobom prowadzenia testów przez "Świat Konsumenta"

Koalicja na rzecz Jakości protestuje przeciwko sposobom prowadzenia testów przez magazyn "Świat Konsumenta" wydawnictwa Floyd Press. Zdaniem koalicji sposób przeprowadzania...

Koalicja na rzecz Jakości protestuje przeciwko sposobom prowadzenia testów przez magazyn “Świat Konsumenta” wydawnictwa Floyd Press. Zdaniem koalicji sposób przeprowadzania testów na produktach i tworzone na tej podstawie rankingi budzą wątpliwości i są nieprzejrzyste. Największe wątpliwości koalicji budzi brak informacji odnośnie do nazwy laboratorium prowadzącego testy, metodologii przeprowadzenia badań i próby badawczej. Wątpliwość budzi także dobór produktów, np. porównywana jest woda mineralna i naturalna woda źródlana oraz woda stołowa. Ponadto koalicja zarzuca “Światu Konsumenta” publikacje tylko części wyników testów i zamieszczanie komentarzy odredakcyjnych. Piotr Keluch, red. naczelny magazynu “Świat Konsumenta”, twierdzi, że zgodnie ze standardami europejskimi i w trosce o dobro konsumentów nie musi publikować szczegółów dotyczących testów produktów, rzekomo prowadzonych przez niemieckie laboratorium we współpracy z niemiecką fundacją Warentest. Sprawę przeciwko Floyd Press złożyła w sądzie firma Kamis-Przyprawy SA, zarzucając jej rozpowszechnianie fałszywych wiadomości w postaci nierzetelnych wyników badań dyskredytujących produkty Kamis oraz stosowanie reklamy porównawczej. W 2004 r. Sąd Okręgowy w Warszawie zakazał wydawnictwu wprowadzania do obrotu artykułu “Nie pieprz bez sensu” oraz wyników testów pieprzu Kamis, a także udostępniania artykułu osobom trzecim. Sprawa jednak się nie zakończyła. Koalicja na rzecz Jakości powstała w 2004 r. z inicjatywy Polskiego Stowarzyszenia Wytwórców Produktów Markowych “Pro-Marka”. Jej celem jest edukacja na temat rzetelności informowania konsumentów o produktach i usługach. Deklarację podpisały: Pro-Marka, Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków Czystości, Polska Federacja Producentów Żywności, Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy i Krajowa Izba Gospodarcza “Przemysł Rozlewniczy”. (MKS)