Kraj

Pozycja handlu tradycyjnego w Polsce jest wciąż silna - wynika z badań ACNielsen

Pozycja handlu tradycyjnego w Polsce jest wciąż silna - wynika z badania Shopper Trends przeprowadzonego przez dział badań konsumenckich ACNielsen....

Pozycja handlu tradycyjnego w Polsce jest wciąż silna – wynika z badania Shopper Trends przeprowadzonego przez dział badań konsumenckich ACNielsen. Mimo że udział wartościowy tego kanału z roku na rok spada, to nadal wynosi powyżej 50 proc. Zdecydowanie odróżnia to Polskę od innych krajów regionu, np. Czech, gdzie udział wartościowy handlu tradycyjnego w 2005 roku wyniósł tylko 24 proc. W Polsce podobny odsetek osób deklaruje, że największą część swojego budżetu wydaje w tradycyjnych sklepach spożywczych co w hipermarketach (około jednej trzeciej konsumentów). Odróżnia nas to od konsumentów z Czech, Słowacji i Węgier, gdzie od 72 do 85 proc. osób wydaje najwięcej w placówkach handlu nowoczesnego. Różnice w preferencji poszczególnych kanałów dystrybucji są szczególnie wyraźne w niektórych kategoriach produktów. Ponad połowa Polaków kupuje świeże owoce i warzywa w sklepach owocowo-warzywnych, podczas gdy prawie 75 proc. Czechów i jeszcze więcej Słowaków najczęściej nabywa produkty z tej kategorii w placówkach handlu nowoczesnego. Do hipermarketów Polacy udają się natomiast po zakupy z kategorii chemicznych. Proszki do prania kupuje tam najczęściej 55 proc. Polaków, a tylko 37 proc. Czechów i 41 proc. Węgrów. Ciekawym wnioskiem z badania Shopper Trends jest obserwacja, że poziom lojalności Polaków wobec ulubionych marek jest znacznie niższy niż w przypadku Słowaków, Czechów czy Węgrów. W sytuacji braku na półce ulubionej marki proszku do prania tylko 17 proc. Polaków udałoby się po nią do innego sklepu. Na Węgrzech zrobiłaby to co trzecia osoba, a w Czechach co czwarta. Wobec marek produktów spożywczych poziom lojalności Polaków jest jeszcze niższy. Shopper Trends to cykliczne badanie ACNielsen przeprowadzane raz do roku w 50 krajach świata, w tym w większości krajów europejskich. W Polsce badanie zostało przeprowadzone po raz drugi, wykonano je na próbie tysiąca respondentów. (TW)