Zagranica

Według ZenithOptimedia wydatki na internet będą wyższe niż na outdoor

Zgodnie z najnowszą prognozą grupy domów mediowych ZenithOptimedia udział wydatków na reklamę internetową w ujęciu ogólnoświatowym przewyższy nakłady przeznaczane na...

Zgodnie z najnowszą prognozą grupy domów mediowych ZenithOptimedia udział wydatków na reklamę internetową w ujęciu ogólnoświatowym przewyższy nakłady przeznaczane na reklamę zewnętrzną. Należąca do Publicis Groupe agencja podaje, że do końca 2006 r. internet obejmie 5,7 proc. udziału w rynku, prześcigając tym samym reklamę zewnętrzną, która uzyska 5,5 proc. Internet goni także radio – ZenithOptimedia prognozuje, że różnica dzieląca udział sieci i radia zmniejszy się z 3,9 pkt procentowych w 2005 r. do zaledwie 0,7 pkt w roku 2008. Co ważne, raport podaje, iż internet wpływa na powiększanie się całości rynku reklamy. Reklamodawcy w dziesięciu czołowych kategoriach są zainteresowani przeniesieniem środków na reklamę w sieci – między rokiem 2001 a 2005 udział reklamy internetowej w ich budżetach wzrósł z 2,2 do 3,2 proc., podczas gdy udział internetu w całości wydatków na reklamę wzrósł z 2,5 do 4,7 proc. Internet w najbliższej przyszłości dołączy do mediów, które zdobyły ponad 10 proc. rynku. Zgodnie z prognozami ZenithOptimedia w 2006 r. nastąpi to w dwóch krajach: Wielkiej Brytanii (12,9 proc.) i Szwecji (10,5 proc.). To pierwsze na świecie przypadki, w których zanotowano dwucyfrowy udział internetu w rynku reklamy. Do roku 2008 w gronie krajów, które przekroczyły barierę 10 proc., znajdzie się najprawdopodobniej już osiem krajów: Australia, Izrael, Japonia, Norwegia, Korea Południowa i Tajwan, jak również Wielka Brytania (gdzie udział internetu może wynieść aż 17,2 proc.) i Szwecja (13,3 proc.). W ujęciu globalnym udział internetu w wydatkach wynosił w 2005 r. 4,7 proc. W 2006 r. przewiduje się jego wzrost do 5,7 proc., zaś w 2008 r. – do 7,3 proc. Rozwijając się w takim tempie, do 2011 r. internet pokona granicę 10 proc. w skali światowej. (“Media & Marketing Europe”)