Skype wprowadza na rynek nową wersję komunikatora – Skype 3.0. Wczoraj miała miejsce premiera zarówno globalna, jak i polska. Jak wyjaśnia Michał Kostrzewa, odpowiedzialny za działania Skype’a w Polsce, główne zmiany w stosunku do poprzedniej wersji polegają na dalszym uproszczeniu obsługi i poruszania się po programie, a także na wprowadzeniu licznych funkcji związanych ze zjawiskiem społeczności internetowych. Nowe funkcje Skype’a mają upraszczać komunikację w ramach większych grup. Wprowadzona została np. możliwość tworzenia czatu publicznego (z 3 poziomami dostępu: uczestnicy, obserwatorzy, moderatorzy), rozbudowane zostały tzw. skypecasty, czyli kanały z rozmowami prowadzonymi w dużych grupach na zadany z góry temat, wprowadzono możliwość doinstalowywania do Skype’a dodatkowych programów (tzw. plug-inów) z nowymi funkcjonalnościami (w zasadzie dowolnymi, np. umożliwiającymi grę w szachy przez komunikator).
Jak podaje Kostrzewa, Skype ma obecnie globalnie 136 mln użytkowników (ściślej – założonych kont, jeden użytkownik może mieć więcej niż jedno konto), z czego w Polsce aż 7 mln. Co więcej, w ostatnim czasie większy odsetek użytkowników zaczął korzystać z płatnych usług oferowanych przez Skype, a nie tylko z bezpłatnych rozmów komputer – komputer. – Dzięki kilku akcjom promocyjnym prowadzonym przez nas w lecie udało nam się zachęcić dużą liczbę użytkowników do korzystania z płatnych usług. O ile wcześniej było to jakieś 3-4 proc. całości użytkowników, o tyle teraz ten wskaźnik wynosi ok. 10 proc. – mówi Kostrzewa. Akcje te Skype prowadził wspólnie z Onetem (z którym jest związany partnerstwem na polskim rynku, Onet oferuje polską wersję komunikatora – OnetSkype) oraz z eBay Polska (eBay jest na poziomie globalnym właścicielem Skype’a).
Obecnie Skype wspólnie ze spółką BillBird SA wdraża system, który pozwoli konsumentom kupować punkty pre-paidowe (na płatne rozmowy) w świecie offline, w sieciach sklepowych. BillBird jest operatorem dużej sieci terminali do płatności i usług Via – Moje Rachunki i Via – Moje Doładowania. Zdaniem Kostrzewy to wejście do sklepów także powinno zwiększyć liczbę użytkowników korzystających z płatnych usług Skype’a. Kostrzewa dodaje też, że centrala Skype’a zastanawia się nad ewentualnym wprowadzeniem reklam do swojego serwisu, ponieważ istnieje duże zapotrzebowanie ze strony reklamodawców, jednak decyzje w tej sprawie jeszcze nie zapadły. – Jednak nawet gdyby takie decyzje zapadły, to myślę, że nie będzie to nachalna reklama wyświetlana wszystkim użytkownikom, a raczej tylko kierowana do wybranych grup, które zgodzą się na reklamę w zamian za korzystanie z jakichś nowych, dodatkowych usług – mówi Kostrzewa. (MG)