Rafał Ohme, właściciel firmy badawczej Laboratorium, zainicjował realizację dużego projektu analiz neuromarketingowych, które będą prowadzone pod hasłem “Exploring consumers’s mind”. Badania mają zostać zakończone w połowie 2007 r. – Będziemy badać aktywność mózgu w trakcie oglądania reklam. Chcemy dowiedzieć się, które części ludzkiego umysłu i w jakim zakresie odpowiadają za postrzeganie reklam i podejmowanie decyzji zakupowych. Ma to pomóc w doborze najlepszych rozwiązań kreatywnych – mówi Ohme. Analizy mają zostać przeprowadzone na grupie 60 respondentów. W pierwszej fazie badania będą oglądać program telewizyjny przerywany blokami reklamowymi, a ich reakcje będą zapisywane za pomocą urządzeń przeznaczonych do pomiaru encefalografii i elektromiografii. Następnie będą z nimi przeprowadzane wywiady na temat ich opinii dotyczących prezentowanych reklam. Autorzy projektu chcą przebadać emocje, uwagę i pamięć, które wiążą się ze skutecznym docieraniem z przekazem reklamowym do konsumentów. Integracja i prezentacja wyników będą miały najprawdodobniej miejsce w sierpniu lub wrześniu 2007 r. Szacunkowy budżet projektu waha się w granicach 0,5-1 mln zł. Obecnie trwają rozmowy z marketerami na temat sfinansowania badań. Ich sponsorami mają być firmy będące liderami w swoich kategoriach produktowych. Zdaniem Ohmego w badaniach weźmie udział nie więcej niż 10 marketerów. Sponsorzy mieliby gwarancję ekskluzywności korzystania z badań od jesieni 2007 r. do końca 2008 r. W projekcie oprócz Laboratorium biorą udział jeszcze dwie firmy Neurolab i Neuronex, kierowane pprzez Jacka Kowalskiego i Dorotę Reykowską. Badania będą prowadzone wespół z Polską Akademią Nauk i Szkołą Wyższą Psychologii Społecznej. Realizacja analiz “Exploring Consumer’s Mind” została poprzedzona pilotażem, który odbył się w lipcu i sierpniu 2006 r. (JP)