Kraj

RADA REKLAMY LIBERALIZUJE ZASADY ARBITRAŻU

Członkowie Rady Reklamy (RR), podczas ostatniego walnego zgromadzenia, zdecydowali się na uproszczenie zasad postępowania arbitrażowego. Przyjęta w tej sprawie uchwała...

Członkowie Rady Reklamy (RR), podczas ostatniego walnego zgromadzenia, zdecydowali się na uproszczenie zasad postępowania arbitrażowego. Przyjęta w tej sprawie uchwała upoważniła przewodniczącego Komisji Etyki Reklamy (statutowy organ arbitrażu rady) i dyrektora RR do wydawania opinii w zakresie zgodności projektów reklam i samych reklam z “Kodeksem postępowania w dziedzinie reklamy” i statutem RR, w sprawach mniej skomplikowanych. Decyzje podjęte w tym trybie będą wydawane wyłącznie na wniosek zainteresowanej strony lub urzędu, przy zachowaniu zasady poufności. Tego typu opinia będzie przedstawiać wyłącznie stanowisko RR i nie będzie mogła stanowić podstawy do jakichkolwiek roszczeń związanych bezpośrednio lub pośrednio z reklamą lub jej skutkami. Uchwała rady przyspieszy proces orzekania o zgodności reklam z zasadami etyki reklamowej (wzorem były rozwiązania z zachodnich systemów arbitrażowych tzw. copy advice). Marek Małecki, dyrektor RR, uzasadnia jej przyjęcie m.in. nawiązaniem bliższej współpracy z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji. Jej przedstawiciele zaczęli coraz częściej zwracać się do RR z prośbą o zaopiniowanie niektórych spotów reklamowych, których treść i forma, wzbudzała ich wątpliwości. Walne zgromadzenie członków rady przyjęło także uchwałę, zgodnie z którą, postępowania przed Komisją Etyki Reklamy zaczną się toczyć w formie pisemnej (podstawą rozstrzygnięć będą pisma nadesłane przez strony sporu). Wezwanie stron do osobistego stawiennictwa będzie stosowane tylko w przypadku szczególnie zawiłych spraw. Rezygnacja z dotychczasowego systemu ma usprawnić także proces decyzyjny w RR. Będzie to o tyle ważne, że spodziewany jest wzrost liczby skarg trafiających do rady. Przyczyni się do tego m.in. kampania informacyjna, którą RR zamierza rozpocząć na początku 2001 roku. Uczestnicy walnego zgromadzenia zobowiązali także zarząd rady do podjęcia rozmów w sprawie jej przystąpienia do paneuropejskich struktur samoregulacji reklamowej European Advertising Standards Alliance. (JP)