Kraj

Outdoor odnotował ok. 20-proc. wzrost przychodów w 2007 r.

Według raportu opublikowanego przez Izbę Gospodarczą Reklamy Zewnętrznej (IGRZ) wielkość sprzedaży branży reklamy zewnętrznej w Polsce (bez wydatków w reklamie...

Według raportu opublikowanego przez Izbę Gospodarczą Reklamy Zewnętrznej (IGRZ) wielkość sprzedaży branży reklamy zewnętrznej w Polsce (bez wydatków w reklamie tranzytowej) wyniosła w 2007 r. blisko 625,6 mln zł i była wyższa o blisko 19,5 proc. aniżeli w 2006 r.

– Wynik ten jest wyższy od prognozy IGRZ dla 2007 r., przedstawionej na początku ub.r. Faktem jest również, że w okresie powstawania tamtej prognozy nie wzięto pod uwagę przede wszystkim możliwości wydatków przed przedterminowymi wyborami do parlamentu, jak również pewnych zmian na rynku mediów i telekomunikacji – uważa Lech Kaczoń, prezes IGRZ.

Czwarty kwartał 2007 r. zamknął się kwotą sprzedaży w wysokości 187,3 mln zł, a w stosunku do czwartego kwartału 2006 r. wzrost wyniósł ponad 30 proc.

Dominującymi sektorami w 2007 r. były: telekomunikacja – 17,7 proc., rozrywka/kultura – 16,69 proc., sprzedaż – 15,8 proc., żywność – 10,86 proc. oraz motoryzacja/transport – 9,19 proc. Wśród kategorii produktów pierwsza piątka wygląda następująco: systemy telefonii komórkowej – 14,06 proc., sieci handlowe/hipermarkety/galerie handlowe – 13,86 proc., samochody – 7,33 proc., odzież/obuwie – 4,77 proc. i gazety codzienne – 3,72 proc.

– Charakterystyczne dla 2007 r. były przyspieszone zmiany w zakresie powstawania nowych lokalizacji nośników reklamy. Te wymuszone zmianami administracyjnymi oraz te, które wiązały się z kolejnymi inwestycjami. Nie bez znaczenia były również przychody z tytułu wynajmu wielkich powierzchni ekspozycyjnych, zlokalizowanych na ścianach budynków. Ważną rolę w przychodach odgrywały również coraz bardziej popularne ambienty (także w połączeniu z wykorzystaniem standardowych nośników reklamy). Istotny wpływ na wyniki 2007 r. miały także zmiany cen wynajmu powierzchni ekspozycyjnych. Klienci outdooru przyzwyczaili się do zróżnicowania cenowego w zależności od jakości i miejsca ich lokalizacji. Poszczególne nośniki reklamy zaczęły “konkurować” między sobą, co pozytywnie wpłynęło na ich rozwój. Cały rynek reklamy zewnętrznej w Polsce wymaga nadal pewnego uporządkowania. Ubiegły rok pokazał, że firmy reklamy zewnętrznej są do tego przygotowane. Wiele zależeć będzie tutaj od kolejnych zmian prawnych – uważa Kaczoń.

Zestawienie IGRZ obejmuje firmy pierwszej piątki (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS SA, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Out of Home Media oraz News Outdoor Poland SA. Raport zawiera także dane firm: Business Consulting, CAM Media SA, Defi Poland, Gigaboard Polska oraz Mini Media/Publiprox. (JP)