Kraj

JCDEACAUX I CLEAR CHANNEL ZAINTERESOWANE KUPNEM GEWISTY

Zakupem pakietu kontrolnego udziałów w austriackiej firmie reklamy zewnętrznej Gewista interesują się globalni potentaci tego medium, francuski koncern JCDecaux i...

Zakupem pakietu kontrolnego udziałów w austriackiej firmie reklamy zewnętrznej Gewista interesują się globalni potentaci tego medium, francuski koncern JCDecaux i amerykański Clear Channel Communications (CCC). Zmiany własnościowe w austriackiej spółce mogą mieć bezpośredni wpływ na rynek polski, gdyż firma ta posiada udziały w Europlakat Int., do której należy m.in. Europlakat Polska. Jak już pisaliśmy wcześniej na łamach DS “MiMP”, z Gewisty zamierza się wycofać jej główny udziałowiec (51 proc.) Bank Austria. Ma to związek z przejęciem go przez niemiecką grupę finansową Hypovereinsbank, która chce skoncentrować swoje inwestycje wyłącznie na sektorze usług finansowych. Jak podaje austriacka prasa (m.in. magazyn marketingowy “A3Boom!”), negocjacje w tej sprawie zakończą się najprawdopodobniej pod koniec br. Obok Banku Austria udziałowcami Gewisty są holding IWG (16 proc.) i spółki Progress Beteiligungs Gesselschaft (33 proc.), która należy do austriackiej firmy ubezpieczeniowej Wiener StŠdtische. Obroty Gewisty w 1999 roku wyniosły ok. 85 mln euro (źródło: firma). Amerykanie z CCC są obecni na polskim rynku od 1999 r. po przejęciu firmy reklamy zewnętrznej Plakanda Int. (do tej pory doprowadzili do akwizycji kolejnych pięciu spółek tego medium oraz cesji na ich rzecz sieci nośników kolejnej). Francuski JCDecaux kontroluje z kolei działalność reklamową na terenie polskich portów lotniczych poprzez należącą do niego spółkę AP Systemes Polska. (JP)