Zarządy sieci TNS i GfK potwierdziły, że trwają rozmowy na temat połączenia firm. TNS i GfK ustaliły wstępne, niewiążące warunki umowy mówiące o kluczowych założeniach potencjalnego połączenia obu firm. Wcześniej w mediach zachodnich pojawiały się spekulacje na temat możliwego połączenia tych podmiotów badawczych.
Nowy podmiot ma nosić nazwę GfK-TNS. Każda firma ma mieć po 50 proc. udziałów. Globalnie jako chief executive nową strukturą prawdopodobnie pokieruje David Lowden, szef TNS. Hajo Riesenbeck i Donald Brydon, prezesi odpowiednio GfK i TNS, będą wiceprezesami. W wydanym komunikacie strony podały, że ewentualne połączenie umożliwi m.in. poszerzenie biznesu na rynkach rozwijających się w Azji, Ameryce Łacińskiej i Europie Wschodniej. Deklaracja dotyczy więc też rynku polskiego.
W Polsce fuzja może mieć wpływ na strategię i działalność firm: GfK Polonia, TNS OBOP i Expert Monitor (dwie ostatnie należą do TNS). – Każdy z tych podmiotów ma ciekawe portfolio – od panelu telemetrycznego po panel i badania konsumenckie. Nasze projekty badawcze uzupełniają się. Ewentualna fuzja może być ciekawa również z punktu widzenia klienta – powiedział Maciej Siejewicz, PR manager GfK Polonia. Dodał też, że na telekonferencji z udziałem GfK Polonia i centrali GfK temat zmian w Polsce i w regionie Europy Środkowej nie był omawiany.
Do czasu zamknięcia tego wydania DS “MMP” kierownictwo polskich firm związanych z sieciami GfK i TNS nie skomentowało rozmów o fuzji. Według danych OFBOR sprzedaż netto firmy GfK Polonia wyniosła w 2007 r. 61,6 mln zł (3. pozycja w rankingu OFBOR). W przypadku TNS OBOP było to 39,3 mln zł (5. pozycja), a Expert Monitora – 8 mln zł (13. pozycja). Wartość całego rynku badań w Polsce OFBOR oszacował na 599 mln zł. (PM, “BrandRepublic”)