Kraj

UOKiK uznał reklamy Plus i Orange za niezgodne z prawem; kara 1,6 mln zł

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na PTK Centertel (operator sieci Orange) oraz Polkomtela (operator sieci Plus) kary o łącznej...

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na PTK Centertel (operator sieci Orange) oraz Polkomtela (operator sieci Plus) kary o łącznej wartości ponad 1,6 mln zł. Urząd uznał za niezgodne z prawem działania operatorów, w których wprowadzali w błąd klientów, nie informując o wszystkich warunkach ofert promocyjnych.

Zdaniem urzędu PTK Centertel wprowadził w błąd konsumentów, sugerując, że oferta promocyjna “Wybrane trzy numery” (darmowe połączenia z trzema abonentami Orange) promowana w ramach świątecznej kampanii obowiązuje na takich samych zasadach przez cały rok. Tymczasem oferta nie jest aktywna przez wszystkie świąteczne dni. Na spółkę została nałożona kara w wysokości ponad 806 tys. zł.

UOKiK zakwestionował także działania promocyjne sieci Plus, która wskazywała, że kupić laptopa z modemem Plus za 1 zł. Zdaniem Urzędu konsumenci mogli odnieść mylne wrażenie, że kupią komputer wraz z modemem za złotówkę. Promocja obejmowała jedynie zakup modemu na promocyjnych warunkach. Polkomtel został ukarany kwotą ponad 840 tys. zł.

Urząd przyjrzał się także sposobowi reklamowania nowych ofert przez firmę Tele2. Zastrzeżenia dotyczyły kampanii usługi “Darmowe rozmowy non stop”, w których klienci mogli w ramach abonamentu dzwonić na numery stacjonarne w całej Polsce. Oferta miała jednak ograniczenie polegające na limicie 2 tys. minut do wykorzystania. Zdaniem Urzędu nazwa usługi mogła sugerować, że limitu nie ma. Tele2 nie otrzymało jednak kary finansowej.

Operatorzy mogą się odwołać od decyzji UOKiK do sądu, ale i tak decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu. We wszystkich trzech przypadkach spółki mają przez sześć miesięcy publikować decyzję UOKiK na swoich stronach internetowych. Na stronie głównej ma się znaleźć odnośnik do jej pełnej wersji decyzji. Muszą również zamieścić dwukrotnie w dzienniku ogólnopolskim ogłoszenie zawierające sentencję decyzji.

– Nie zgadzamy się z decyzją UOKiK i już złożyliśmy odwołanie. Klienci podczas zawierania umów są szczegółowo informowali o warunkach świadczonych usług – mówi nam Wojciech Jabczyński, rzecznik Grupy TP.

Jest to pierwszy przypadek zastosowania w praktyce Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, gdzie Urząd po analizie przekazów reklamowych stwierdził zbiorowe naruszenie interesów konsumentów. UOKiK zapowiada, że kontrole będą kontynuowane. (ŁR)