Zagranica

ZenithOptimedia spokojny o nasz region

Wzrost wydatków reklamowych na świecie w 2008 r. wyniesie według ZenithOptimedia 4,3 proc., a nie, jak przewidywano wcześniej, 6,6 proc....

Wzrost wydatków reklamowych na świecie w 2008 r. wyniesie według ZenithOptimedia 4,3 proc., a nie, jak przewidywano wcześniej, 6,6 proc. Zrewidowano też prognozy na 2009 r. Najnowsze estymacje wskazują, że dynamika rynku reklamowego w przyszłym roku wyniesie 4 proc. wobec wcześniejszych 6 proc.

Obniżenie prognoz jest wynikiem gwałtownie pogarszającej się sytuacji na rynkach finansowych.

Najbardziej – bo o połowę – obniżono prognozy wzrostu dla Ameryki Północnej i Europy Zachodniej. Wyniosą one dla tych regionów odpowiednio 0,9 proc. i 2,6 proc. Europa Środkowa i Wschodnia oraz Afryka i Bliski Wschód mają do 2010 r. utrzymać dwucyfrowy wzrost rynku reklamowego, a dynamika dla Ameryki Łacińskiej będzie bliska 10 proc. Głównym motorem wzrostu na świecie w najbliższych latach będą według ZenithOptimedia rynki rozwijające się.

Obecne kłopoty banków będą mieć jednak niewielki wpływ na spadek wydatków reklamowych – sektor ten stanowi ok. 4 proc. w ogólnoświatowym rynku reklamowym.

Eksperci ZenithOptimedia nie przewidują ujemnej dynamiki wzrostu na rynku mediów, jak to miało miejsce m.in. w 2000 r.

Segmenty, w których można spodziewać się korekty wydatków na reklamę, to m.in. dobra luksusowe, podróże i rozrywka. Mediami, które mimo kryzysu zwiększą swój udział w budżetach reklamodawców, będą internet i outdoor. Do 2010 r. wydatki na reklamę internetową mają rosnąć średnio o 23 proc. rocznie. Szansą dla reklamy zewnętrznej, której udział za dwa lata wyniesie 6,8 proc., będzie cyfryzacja nośników.

Internet skorzysta na spadku wydatków reklamowych w dziennikach, magazynach i telewizji. Najbardziej według ZenithOptimedia straci prasa codzienna – w 2010 r. udział dzienników w budżetach reklamowych wyniesie według prognoz 23,3 proc., podczas gdy w 2006 r. wynosił 28,4 proc. (BG na podst. ZenithOptimedia)