Kraj

KOMISJE SENATU RP ZA REKLAMĄ PIWA NA BILLBOARDACH

Dwie komisje senackie - Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu oraz Komisji Gospodarki Narodowej - przyjęły kompromisową, korzystną dla branży...

Dwie komisje senackie – Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu oraz Komisji Gospodarki Narodowej – przyjęły kompromisową, korzystną dla branży reklamy zewnętrznej propozycję utrzymania możliwości reklamowania piwa na nośnikach reklamy zewnętrznej z zastrzeżeniem, że 20 proc. powierzchni reklamowej będzie stanowiło ostrzeżenie informujące o kategorycznym zakazie sprzedaży alkoholu nieletnim. Wcześniej Sejm RP zaakceptował całkowity zakaz reklamy piwa w tym medium. Propozycje poprawek uchwalonych przez członków senackich komisji zezwalają również browarom na sponsoring sportowy. Apele do Senatu w tej sprawie wystosowali prezesi większości związków sportowych, w tym Stefan Paszczyk, prezes Polskiego Komitetu Olimpijskiego, który głosował w Sejmie za przyjęciem zakazu sponsoringu. Senat RP na najbliższym posiedzeniu w dniach 28-30 marca br. zajmie się uchwalonymi przez komisje propozycjami poprawek. W związku z tym Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej (IGRZ) zadeklarowała gotowość do podejmowania wszelkich działań zmierzających do urzeczywistnienia zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim np. przez organizację ogólnopolskich kampanii reklamowych w tym celu. Gustaw Zaleski, dyrektor IGRZ, zaangażowany w lobbing na rzecz zmian niekorzystnych rozwiązań ustawowych, przedstawił również negatywne skutki, jakie mogłaby przynieść nowelizacja w formie przyjętej przez Sejm RP, oraz opinie prawne w tej sprawie. Według IGRZ zakaz reklamy piwa na nośnikach reklamy zewnętrznej spowoduje, że obroty firm z tej branży spadną nawet do 40 proc. w stosunku do 2000 r. Straty właścicieli nieruchomości spowodowane likwidacją nośników mogą sięgnąć nawet 80 proc. (250 mln zł w 2000 r.), przychody gmin i Związku Dróg Miejskich mają spaść o około 30 mln zł ( 75 mln zł w 2000 r.), a skarb państwa może stracić nawet 40 mln zł (w 2000 r. 140 mln zł). (PR)