Kraj

Ponad miliard na reklamę w internecie w ub.r.

Wydatki na reklamę w internecie w 2008 r. pierwszy raz w historii przekroczyły 1 mld zł i wyniosły 1,174 mld...

Wydatki na reklamę w internecie w 2008 r. pierwszy raz w historii przekroczyły 1 mld zł i wyniosły 1,174 mld zł brutto. Oznacza to wzrost o 58 proc. w porównaniu z 2007 r. – wynika z badania IAB AdEx 2008 zrealizowanego przez IAB Polska i PricewaterhouseCoopers Polska.

Największy udział w rynku reklamy internetowej miały reklamy typu display – 40 proc. Kolejne pozycje zajęły: reklama w wyszukiwarkach internetowych (SEM) – 23 proc., ogłoszenia – 19 proc., e-mail – 6 proc., inne – 12 proc.

Udział reklamy efektywnościowej (cost per action – CPA) w całkowitych przychodach reklamowych wyniósł 14 proc., a udział reklamy wideo – 7 proc.

Najwięcej na reklamę w internecie wydają firmy z branży finansowej – ich udział w rynku wynosi 13 proc. Kolejne pozycje zajmują sektory: telekomunikacja – 10 proc., motoryzacja – 8 proc., wideo i handel – 6 proc., czas wolny – 5 proc., żywność, komputery i audio – 3 proc. Wydatki obliczono na podstawie danych od największych podmiotów na polskim rynku sprzedających powierzchnię reklamową online.

IAB Polska obliczyło też wydatki na kreacje w internecie (IAB CreativeEx 2008) – w 2008 r. wyniosły one 101,9 mln zł brutto (126,6 mln zł z uwzględnieniem mediów). Oznacza to wzrost o 47 proc. (bez mediów) i 48 proc. (z mediami) w porównaniu z 2007 r.

Największy udział w wydatkach na kreacje mają strony internetowe dla klientów końcowych – 38,8 proc. Drugie miejsce w rankingu kategorii projektów zajęły kreacje reklamowe – 22 proc.

Wśród rodzajów działalności najpopularniejsze są: kreacja – 49 proc., IT – 22 proc., media – 17 proc., strategia i doradztwo – 8 proc., hosting – 5 proc.

88 proc. realizacji polskich agencji stanowiły te na rynek polski, a 11 proc. stanowiły projekty na rynki zagraniczne.

W badaniu wydatków na kreację wzięło udział 18 agencji (Ideo, Byss, OS3 Multimedia, Making Waves, Mosqi.to, ARC Worldwide, 180heartbeats, GoldenSubmarine, Digital One, Artegence, Netizens, IMP Internet Group, Internet Designers, Opcom, Ogilvy Interactive, FireFly Creation, K2 Internet, Adv.pl). (TWI)