Kraj

Konsumenci mogą rezygnować z rozrywek i używek według Macroscope OMD

Wakacje, przede wszystkim zagraniczne, prowadzą w rankingu wydatków, z których Polacy będą rezygnować w pierwszej kolejności - wynika z nowego...

Wakacje, przede wszystkim zagraniczne, prowadzą w rankingu wydatków, z których Polacy będą rezygnować w pierwszej kolejności – wynika z nowego badania Macrofaq realizowanego przez dom mediowy Macroscope OMD.

Branża turystyczna, jak zauważa agencja, jest więc najmocniej narażona na skutki spowolnienia, ale paradoksalnie skorzystać mogą organizatorzy wyjazdów krajowych.

Poza kategorią przyjemności konsumenci mogą też szukać oszczędności w kategoriach używki (papierosy i alkohol) oraz słodycze. Według agencji na ten wynik mógł wpłynąć jednak deklaratywny charakter badania, bo dane sprzedażowe Centrum Monitorowania Rynku nie potwierdzają na razie takiej tendencji.

Rozrywka znalazła się na trzeciej pozycji cięć wydatków internetowych respondentów. Zdefiniowana została jako kino, teatry, koncerty, restauracje. Macroscope przewiduje, że beneficjentem tych oszczędności mogą być media takie jak telewizja (wzrost ilości czasu spędzanego przed telewizorem) czy internet.

Przypomnijmy, że postawy polskich konsumentów w obliczu spowolnienia zbadał ostatnio również ZenithOptimedia (DS “MMP” z 21 kwietnia br.). Według badania ZOG zmiana modelu konsumpcji mediów wskutek recesji może oznaczać straty dla telewizji, kina i prasy, a korzyści dla radia i internetu. (JN)