Kraj

Branża alkoholowa ma zastrzeżenia do danych ACNielsena

Branża alkoholowa ma zastrzeżenia do danych ACNielsena pochodzących z panelu handlu detalicznego. Według naszych nieoficjalnych informacji dane ACNielsena prezentują trendy...

Branża alkoholowa ma zastrzeżenia do danych ACNielsena pochodzących z panelu handlu detalicznego. Według naszych nieoficjalnych informacji dane ACNielsena prezentują trendy przeciwne niż dane ex factory czy pochodzące z sieci dystrybucyjnej poszczególnych firm.

– ACNielsen wciąż pokazuje bardzo optymistyczne wzrosty, chociaż my w naszych danych widzimy w niektórych kategoriach stagnację lub spadki – mówi jeden z marketerów.

Z naszych informacji wynika, że zastrzeżenia dotyczą również wiarygodności raportowanej przez ACNielsena sprzedaży handlu tradycyjnego, który dla branży alkoholowej jest bardzo ważny. Obecnie ACNielsen to niemal jedyne źródło danych z handlu detalicznego używane przez marketerów alkoholowych.

Sprawa danych ACNielsena trafiła już na forum organizacji branżowej producentów Polski Przemysł Spirytusowy. – Zajmujemy się tą kwestią, ale dopóki nie skonsultujemy się z ACNielsenem, dopóty nie mogę podać żadnych szczegółów – mówi Krzysztof Grudziński, przewodniczący rady głównej Polskiego Przemysłu Spirytusowego.

– Nielsen bada sprzedaż z poszczególnych typów sklepów detalicznych do ostatecznego odbiorcy, a nie poziomy produkcji producentów i sprzedaż z ich fabryk. Między producentem, sklepem i finalnym odbiorcą istnieje jeszcze szereg pośrednich kanałów dystrybucji, którymi produkt może wędrować do sklepu nawet przez długi czas od momentu, kiedy opuścił fabrykę. Czasem może to trwać nawet kilka miesięcy – komentuje sprawę Jakub Mechliński, senior client executive w ACNielsenie. (TW)