Kraj

Info-TV-FM twierdzi, że w zasięgu telewizji komórkowej będzie już niebawem 7 mln odbiorców

Należąca do NFI Magna Polonia spółka Info-TV-FM, która uruchamia telewizję komórkową (DVB-H), twierdzi, że uruchomiła ją już w 10 miastach...

Należąca do NFI Magna Polonia spółka Info-TV-FM, która uruchamia telewizję komórkową (DVB-H), twierdzi, że uruchomiła ją już w 10 miastach (Warszawa, Poznań, Kraków, Łódź, Lublin, Katowice, Słupsk, Gorzów, Zielona Góra i Elbląg) i obecnie może ją odbierać 5,5 mln osób. Jak twierdzi Albert Kuźmicz, prezes NFI Magna Polonia, wkrótce (w ciągu dwóch-trzech tygodni) nadajniki zostaną uruchomione w aglomeracji śląskiej i w zasięgu usługi znajdzie się ok. 7 mln osób.

Problem w tym, że Info-TV-FM jest nadawcą hurtowym i nie może świadczyć usług telewizji mobilnej na rzecz klientów detalicznych. Mogliby to robić operatorzy komórkowi, jednak żaden z pierwszej czwórki operatorów (Plus, Orange, Era i Play) nie podpisał z Info-TV-FM stosownej umowy. W testach usługi uczestniczą natomiast m.in.: CenterNet (wRodzinie) i Cyfrowy Polsat (operator MVNO), Canal Plus Cyfrowy, operatorzy kablowi Vectra i Inea.

Jak twierdzi Kuźmicz, rozmowy z trzema z pierwszej czwórki operatorów były kontynuowane, natomiast jeden z wiodących operatorów zrezygnował (może chodzić o Polkomtela/Plus, którego prezes Jarosław Bauc bardzo krytycznie wypowiadał się o ofercie i perspektywach biznesowych mobilnej telewizji). Negocjacje z pozostałymi dodatkowo skomplikowała kontrola, jaką Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził na początku grudnia ub.r. w siedzibach trzech operatorów (poza PTK Centertel/Orange) i biurze NFI Magna Polonia. Obecnie, jak przyznał prezes Magna Polonia, strony czekają na wynik tej kontroli (oficjalnie przedstawiciele UOKiK nie komentowali sprawy, nieoficjalnie wiadomo, że chodziło o podejrzenie zawarcia porozumienia przez operatorów w sprawie udziału w projekcie mobilnej TV. Przypomnijmy: Info-TV-FM wygrał przetarg na tę koncesję/rezerwację ze spółką powołaną wspólnie przez czterech operatorów).

Przedstawiciele NFI Magna Polonia przekonują, że projekt telewizji komórkowej realizują zgodnie z wcześniejszymi założeniami. Dotychczas kosztował on ok. 20 mln zł (w tym 15,1 mln zł za koncesję). Do końca przyszłego roku usługa ma zostać uruchomiona w 31 miastach (zasięg blisko 12 mln odbiorców). W ub.r. przedstawiciele Info-TV-FM podawali, że szacunkowy koszt uruchomienia mobilnej telewizji wyniesie ok. 100 mln zł (nadajniki, infrastruktura, zakup licencji programowych), teraz obniżyli prognozę nakładów – ale bez konkretnych danych. Albert Kuźmicz liczy, iż do połowy br. uda się podpisać umowę przynajmniej z jednym dużym operatorem (niekoniecznie musi chodzić o operatora komórkowego w pierwszej czwórki).

Z analiz przygotowanych dla Info-TV-FM przez firmę doradczą PricewaterhouseCoopers w ub.r. wynikało, że w 2011 roku telewizja DVB-H ma szansę mieć w Polsce 200 tys. klientów, a w 2013 roku – ok. 0,5 mln. Te prognozy przedstawiciele Info-TV-FM oceniali jako “ostrożne”.

Na podstawie badań konsumenckich w trakcie programu pilotażowego TV mobilnej w Warszawie w grudniu ub.r. (100 badanych) firma badawcza GfK Polonia (na zlecenie Info-TV-FM) oszacowała, że w docelowych 31 miastach zainteresowanych usługę telewizji w komórkach może być ok. 1,2 mln osób (16-49 lat, dochód pow. 3 tys. zł netto na gospodarstwo, wydatki na telefon komórkowy powyżej 50 zł miesięcznie). (MB)