Kraj

EMLab za 500 tys. zł przejmuje 75 proc. udziałów w agencji Scholz & Friends

EMLab SA, agencja eventowo-ambientowa, notowana na New Connect, za 500 tys. zł przejęła 75 proc. udziałów w agencji Scholz &...

EMLab SA, agencja eventowo-ambientowa, notowana na New Connect, za 500 tys. zł przejęła 75 proc. udziałów w agencji Scholz & Friends Warszawa. Jest to pierwszy na polskim rynku przypadek przejęcia przez polską firmę agencji międzynarodowej – dotychczas mieliśmy do czynienia z kierunkiem odwrotnym: polskie agencje były przejmowane przez zagraniczne grupy komunikacyjne.

W ramach umowy EM Lab SA zobowiązał się do zabezpieczenia 75 proc. finansowania spółki w łącznej wysokości około 580 tys. zł.

Pozostałe 25 proc. Scholz & Friends Warszawa pozostaje w Scholz & Friends Group, niemieckim holdingu, do którego należy sieć Scholza.

Akcjonariat EMLabu nie zmieni się: większościowe udziały w spółce mają Jacek Olechowski, Filip Friedmann i Marek Żołędziowski (wszyscy trzej są również właścicielami Change Integrated) oraz Julian Kozankiewicz, prezes spółki. 26,6 proc. jest w rękach mniejszych posiadaczy.

Przypomnijmy, że EMLab, dotychczas część grupy Change Integrated, odłączyła się od niej kilka tygodni temu (DS “MMP” z 20 stycznia), a celem tej decyzji były plany inwestycyjne EMLabu.

Obie spółki – EMLab i Scholz & Friends – zachowają niezależność operacyjną.

W S&F powołana zostanie rada nadzorcza, której przewodniczącym będzie Jacek Olechowski. W jej skład wejdzie ponadto 1 przedstawiciel Scholz & Friends Group i 2 przedstawicieli EMLabu.

Zarządzanie S&F Warszawa niebawem przejdzie w ręce nowo wybranego prezesa, którego personalia – choć został on już wytypowany – na tym etapie nie zostały podane. Do momentu pojawienia się nowego menedżera S&F zarządzał będzie Jarosław Wiewiórski (wcześniej dyr. kreatywny Leo Burnett Warszawa, ostatnio działający niezależnie), który w agencji obejmie stanowisko dyrektora kreatywnego.

Dotychczasowi dyrektorzy kreatywni S&F – Maciej Ufnalewski i Piotr Cedzyński – pozostaną w jej strukturach jako seniorski team kreatywny. Przypomnijmy, że z agencją rozstała się jej dotychczasowa dyr. zarządzająca Barbara Berkan (DS “MMP” z 3 lutego).

Wiewiórski, który ma doświadczenie w pracy na rynkach wschodnich (przez trzy lata pełnił funkcję executive creative directora w Leo Burnett Kijów, wcześniej jako dyrektor kreatywny pracował w BBDO Kijów), ma pomóc sieci S&F w ekspansji na tym terenie.

– Chcemy, by w przyszłości Warszawa stała się regionalnym hubem dla klientów – powiedział Olechowski. Dodał, że w planach są kolejne akwizycje poszerzające kompetencje nowo powstającej grupy komunikacyjnej. – Interesują nas spółki BTL, PR i internetowe – wyjaśnił Olechowski, podkreślając jednak, że jest to strategia długofalowa, a nie na najbliższe miesiące. – Będziemy szukać pośród spółek o zyskach rzędu 500 tys. – 1 mln zł – dodał.

Efektem tych działań ma być przejście EMLab z New Connect na główny parkiet GPW.

Stefen Janssen, international director Scholz & Friends Group, podkreśla, że decyzja o sprzedaży większościowych udziałów nie wynika z trudnej obecnie sytuacji polskiej agencji, a współpraca z lokalnym partnerem to model stosowany przez sieć na innych rynkach.

– Mieliśmy plany tworzenia grupy komunikacyjnej w Polsce już wcześniej – powiedział Janssen – ale nie zostały one zrealizowane. Doszliśmy do wniosku, że sukces w takiej skali, o jaką nam chodzi, może nam zapewnić tylko lokalny partner operacyjny. Stąd decyzja o partnerstwie z EMLabem.

Przypomnijmy, iż Scholz & Friends na przestrzeni ostatniego roku zapowiadała powołanie struktur zajmujących się PR, konsultingiem i internetem, ale zarzuciła te plany. Pod koniec ub.r. straciła swojego największego klienta – PKO BP, co spowodowało redukcję zatrudnienia z 60 do 30 osób.

Obecnie najważniejsi jej klienci to: Tchibo, Mercedes, Frito Lay, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. (AMS)