Kraj

Rynek reklamy internetowej w Polsce urósł o 14 proc. według IAB AdEx

Rynek reklamy internetowej w Polsce w I półroczu tego roku był wart 658 mln zł. To o 14 proc. więcej...

Rynek reklamy internetowej w Polsce w I półroczu tego roku był wart 658 mln zł. To o 14 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2008 r. – wynika z badania IAB AdEx podsumowującego I półrocze br., które zrealizowały firmy PricewaterhouseCoopers i IAB Polska. Wyniki badania przedstawiono wczoraj podczas Forum IAB 2009.

14-proc. wzrost zanotowano jednak po uwzględnieniu wyników czterech dodatkowych firm, które nie wzięły udziału w badaniu ubiegłorocznym (w tym roku było ich 31). Z danych tych samych 27 firm, które wzięły udział w badaniu rok temu, wynika, że polski rynek reklamy online urósł o 12 proc., a jego wartość w I półroczu br. wyniosła 634 mln zł (565 mln zł rok temu).

Dominującą formą reklamy internetowej w Polsce jest reklama graficzna, a jej udział wynosi 49,6 proc. (rok temu 48 proc.). Zauważalnie zwiększa się udział reklamy w wyszukiwarkach (bez SEO), który w I połowie br. wyniósł 24,9 proc. (21 proc.). Kolejne pozycje zajmują: ogłoszenia – 16,3 proc. (17 proc.), e-mail marketing – 6,5 proc. (7 proc.), i inne formy reklamy – 2,6 proc. (7 proc.). Z reklam graficznych zdecydowanie najpopularniejsze są formy graficzne wbudowane w treść strony – 69 proc.

Twórcy badania spodziewają się dalszych znaczących wzrostów w obszarze SEM. Z IAB AdEx wynika też, że z 7,5 do 10 proc. zwiększył się odsetek przychodów firm z reklamy rozliczanej w modelu CPA.

– Powszechna tendencja redukcji wydatków reklamowych i zwiększone oczekiwania odnośnie do ich efektywności zwiększają zainteresowanie działaniami reklamowymi w modelu efektywnościowym – skomentowała Aleksandra Łuczyńska, młodszy menedżer w zespole ds. telekomunikacji, mediów i technologii PwC.

Na reklamę w internecie najwięcej wydają firmy z sektora finansowego – ich udział wynosi 12,9 proc. (rok temu 13 proc.). Mocno uaktywniły się firmy z branży handlowej, które wskoczyły na drugą pozycję z udziałem 8,6 proc. (rok temu 6 proc.). Dalej w rankingu sektorów znalazły się: telekomunikacja – 8,5 proc. (10 proc.), motoryzacja – 8 proc. (8 proc.), czas wolny – 5,4 proc. (5 proc.), i żywność – 4,1 proc. (3 proc.).

Zdaniem Arkadiusza Miegonia, interactive strategy accounta na region EMEA w Optimum Media OMD, coraz bardziej zauważalnym trendem oprócz wzrostu tortu wydatków internetowych jest nieproporcjonalny wzrost potencjalnych chętnych do jego konsumpcji.

– Mam na myśli krystalizowanie się nowych bytów na rynku, takich jak sieci wertykalne czy chociażby mocny nacisk grupy Polsat Media na internet. Jest więcej pieniędzy na stole, ale też znacznie więcej chętnych do ich zgarnięcia – mówi. Jego zdaniem nie powinien dziwić wzrost inwestycji w SEM, a jako ciekawostkę regionalną traktuje wzrost wydatków na display.

Arkadiusz Miegoń uważa, że za sukces internetu można uznać niezmniejszanie wydatków na to medium przez branże motoryzacyjną i finansową. – Nie dziwi mnie natomiast to, że firmy z sektora handlowego szukają w obecnych czasach skutecznego i taniego kanału komunikacji. Stąd wynika ich większa aktywność w internecie – konkluduje.

W badaniu wzięły udział firmy: AdLeader, Ad.net, Ad-Vice, Afilo, Axel Springer Polska, Agora SA, Allegro, ARBOmedia, Cormedia, Eniro Polska, Fotka.pl, Freshmail, Gadu-Gadu, IDG, IDMnet, Interia.pl, Media Regionalne, Money.pl, Nasza Klasa, Netsprint, Novem, O2.pl, Onet.pl, Pkt.pl, Polsat Media, Polskapresse, Grupa Pracuj, Sare, Tradedoubler, TVP i Wirtualna Polska.

PwC estymowało dane o przychodach brutto dla Bankier.pl i Google, czyli podmiotów, które odmówiły wzięcia udziału w badaniu. (TWI)