Kraj

Fiat umacnia pozycję lidera sprzedaży m.in. dzięki reeksportowi

Fiat Auto Poland pozostaje liderem sprzedaży nowych samochodów osobowych zarówno w zestawieniu za marzec br., jak i I kwartał br....

Fiat Auto Poland pozostaje liderem sprzedaży nowych samochodów osobowych zarówno w zestawieniu za marzec br., jak i I kwartał br. – wynika z najnowszego raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego “Samar”.

W marcu Fiat sprzedał 3,3 tys. aut, czyli 3,9 proc. więcej niż w lutym. W I kwartale natomiast 9,4 tys. aut – 20,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r.

W opinii Wojciecha Drzewieckiego, prezesa Samaru, wysoka pozycja Fiata wynika z kilku czynników. Podobnie jak w przypadku innych importerów duży wpływ na wzrost sprzedaży Fiata ma tzw. reeksport, czyli sprzedaż polskich aut poza granice Polski, zwłaszcza do Niemiec, gdzie kupujący nowe auto dostaje dopłatę na poziomie ok. 2,5 tys. euro. Szacuje się, że reeksport po dwóch miesiącach br. stanowił ok. 20 proc. całkowitej sprzedaży nowych samochodów na polskim rynku. Dodatkowo Fiat oferuje stosunkowo tanie i konkurencyjne samochody.

Pozycję wicelidera zajmuje Skoda Auto Polska z wynikiem sprzedaży 3,3 tys. samochodów w marcu (12,5 proc. więcej niż w lutym) i 9 tys. w I kwartale br. (4,7 proc. więcej niż rok wcześniej).

Trzecia lokata należy do Toyota Motor Poland. Importer sprzedał w marcu 2,9 tys. samochodów, a w trzech pierwszych miesiącach tego roku 7,9 tys. aut (blisko 25,8 proc. mniej niż rok temu). Zdaniem Wojciecha Drzewieckiego spadek sprzedaży Toyoty może być skutkiem wprowadzonych podwyżek cen, nieco wyższych niż u konkurentów.

W pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się marek samochodowych w I kwartale br. są nadal kolejno: Opel (7,5 tys.), Volkswagen (7,2 tys.), Ford (6 tys.), Renault (5 tys.), Kia (3,9 tys.), Honda (3,7 tys.) i Peugeot (3,7). (BG)