Kraj

IAA podsumowuje ankietę o freelancerach

Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy IAA podsumowało wyniki ankiety na temat ewaluacji pracy freelancerów w branży reklamowej. Jej przeprowadzenie związane jest z...

Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy IAA podsumowało wyniki ankiety na temat ewaluacji pracy freelancerów w branży reklamowej. Jej przeprowadzenie związane jest z pracami nad kodeksem dobrych praktyk freelance.

Z nadesłanych odpowiedzi wynika, że 40 proc. agencji reklamowych pracuje z freelancerami tylko przy wybranych projektach, natomiast 20 proc. na stałe. Najczęściej współpraca dotyczy powstawania grafiki, ilustracji, storyboardów i projektów multimedialnych, a najrzadziej strategii i analiz marketingowych. Podstawowymi motywami nawiązania współpracy ze specjalistami z zewnątrz są czynnik ekonomiczny oraz optymalizacja pracy w agencji. Największymi problemami są bez wątpienia nieterminowość, kłopoty z komunikacją oraz nieporozumienia dotyczące interpretacji briefu. Chociaż uważa się ich za specjalistów, to jednocześnie odmawia się im kompetencji eksperckich, są najmowani do tzw. czarnej roboty.

W sumie na webankietę nadeszło 389 odpowiedzi. Organizatorami i pomysłodawcami projektu dotyczącego opisania zjawiska freelance na rynku usług reklamowych są firma marketingowa Rubikom Strategy & Creation oraz firma Ideo HR zajmująca się pośrednictwem pracy. (JP)