Kraj

Kompania Piwowarska nie zamierza ciąć wydatków na reklamę - mimo kryzysu liczy na wzrost sprzedaży

Kompania Piwowarska, największy producent piwa w kraju i największy reklamodawca w branży piwowarskiej, nie zamierza ograniczać tegorocznych wydatków na reklamę....

Kompania Piwowarska, największy producent piwa w kraju i największy reklamodawca w branży piwowarskiej, nie zamierza ograniczać tegorocznych wydatków na reklamę. Ponieważ od 1 marca wchodzi w życie 13,6-proc. podwyżka akcyzy na piwo, KP podniosła ceny hurtowe średnio o ok. 6 proc.

Paweł Kwiatkowski, dyrektor ds. korporacyjnych i rzecznik prasowy Kompanii Piwowarskiej, przyznaje, że podwyżka była wyższa, niżby wynikało to z podwyżki akcyzy (czyli jakieś 3-4 proc.), ale uzasadnia to wzrostem cen surowców do produkcji piwa, kosztów produkcji opakowań i rosnącymi kosztami importu wynikającymi ze spadku kursu złotówki.

Kwiatkowski przyznaje, że Kompania wprowadziła program oszczędności – m.in. renegocjowała umowy z kontrahentami, dostawcami usług, wprowadziła ograniczenia w szkoleniach dla pracowników i restrykcje dotyczące terminów regulowania należności, ale zapewnia, że te ograniczenia w najmniejszym stopniu dotyczą wydatków reklamowych: – Uważamy, że w czasie kryzysu w ostatniej kolejności powinno się obcinać wydatki marketingowe. Wychodzimy z założenia, że inwestycje w nasze marki będą procentowały w przyszłości. To nasza recepta na ucieczkę do przodu. Nie obcinamy naszego budżetu reklamowego i nie zamierzamy zmniejszyć intensywności naszych reklam, ale spodziewamy się pewnych oszczędności wynikających ze spodziewanego spadku cen zakupu czasu i powierzchni reklamowej – twierdzi Paweł Kwiatkowski.

W ub.r. Kompania Piwowarska wydała na media ok. 139 mln zł brutto (bez uwzględnienia rabatów), natomiast roczne wydatki netto marketera na media szacuje się na ok. 80 mln zł.

Paweł Kwiatkowski przyznaje, że KP spodziewa się w tym roku w najlepszym razie utrzymania ubiegłorocznej wielkości sprzedaży piwa (ok. 35,6 mln hl), a nawet – co bardziej prawdopodobne – kilkuprocentowego spadku. Niemniej jednak KP ma ambicję, aby mimo spowolnienia osiągnąć wzrost sprzedaży.

W ub.r. KP sprzedała 15 mln hektolitrów, o 6,2 proc. więcej niż w 2007 r. Przejęła Browar Belgia – wzrost organiczny (bez uwzględnienia tego przejęcia) wyniósł 4,7 proc. (cała branża piwna odnotowała wzrost 1,7 proc.). Udziały rynkowe KP wzrosły w ub.r. z 40,4 do 42,1 proc. (szacunki własne marketera). (MB)