Kraj

Konflikt Fiata i PZPM powodem braku danych z Samaru o nowych autach osobowych

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego "Samar" zaprzestał publikacji danych dotyczących sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce. Ostatnie opublikowane dane obejmują kwiecień...

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego “Samar” zaprzestał publikacji danych dotyczących sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce. Ostatnie opublikowane dane obejmują kwiecień br. Z naszych informacji wynika, że jest to wynik decyzji Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Związek nałożył bowiem embargo na upublicznianie danych dotyczących wielkości sprzedaży nowych aut. Jego powodem była decyzja jednego z członków związku (PZPM skupia polskich importerów) o zaprzestaniu przekazywania swoich danych. Z naszych informacji wynika, że importerem tym jest Fiat Auto Poland, który, jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, zaniechał przekazywania danych o wynikach swojej sprzedaży do PZPM i zawiesił swoje członkostwo w związku. Do podjęcia takiej decyzji doszło, ponieważ PZPM rzekomo wypowiadał się w imieniu Fiata, nie konsultując tego z przedstawicielami włoskiego koncernu.

Jakub Faryś, dyrektor PZPM, nie zdradził, o jakiego importera chodzi. Wyjaśnił jedynie, że przyczyną nieudostępniania danych są problemy techniczne jednego z importerów z ich dostarczeniem. Według Farysia sytuacja może wyjaśnić się w ciągu miesiąca.

Z kolei Bogusław Cieślar, rzecznik prasowy Fiat Auto Poland, nie wyjaśnił, dlaczego włoski koncern zawiesił swoje członkostwo w PZPM.

Przedstawiciele Samaru nie komentują na razie zaistniałej sytuacji. W monitoringu za kolejne miesiące instytut zamierza podawać dane dotyczące rejestracji nowych samochodów osobowych (m.in. na podstawie danych CEPiK). (BG)