Polskie firmy muszą przedefiniować strategie, aby skutecznie konkurować o klientów powyżej 55. roku życia, których potencjał będzie w naszym kraju coraz większy – oceniają konsultanci firmy doradczej Deloitte. Zgodnie z analizami rozwoju sytuacji na polskim rynku osoby starsze staną się najprawdopodobniej jedną z bardziej atrakcyjnych grup klientów. Firmy często nie uwzględniają tego faktu w swoich strategiach sprzedażowych i marketingowych. Konieczne stanie się także większe różnicowanie oferty, aby uwzględniała potrzeby osób starszych.
– Często firmy traktują osoby po 55. roku życia jako jednorodną grupę, tymczasem osoby te mają różnorodne potrzeby, podobnie jak inne grupy wiekowe, a co ważne, wbrew stereotypom ten segment klientów jest coraz bardziej zamożny – mówi Władysław Szwoch, partner w Deloitte.
Pracujące osoby po 55. roku życia zarabiają średnio więcej niż osoby młodsze. Jednocześnie gospodarstwa domowe emerytów mają do dyspozycji (czyli przeznaczony na wydatki konsumpcyjne) dochód wyższy niż średnia dla wszystkich gospodarstw domowych w Polsce. Zsumowany dochód pozostający do dyspozycji emerytów stanowi drugie największe źródło możliwych wydatków (po grupie pracowników najemnych). Gospodarstwa emeryckie mają miesięcznie do wydania ponad 7 mld zł.
Z raportu Deloitte wynika, że grupa osób po 55. roku życia będzie w Polsce coraz liczniejsza. Zgodnie z prognozami GUS do 2050 r. odsetek takich ludzi w ogóle ludności Polski zwiększy się do 47 proc. (obecnie wynosi 28 proc.). Wynika to między innymi ze zmniejszającego się współczynnika dzietności kobiet oraz z dynamicznie rosnącej długości życia społeczeństw. Potwierdzeniem tych tendencji może być stale wydłużająca się średnia długość życia ludzi w takich krajach jak Japonia czy Norwegia.
– Segment osób po 55. roku życia staje się coraz bardziej atrakcyjny jako grupa docelowa. Firmy powinny w swoich strategiach pamiętać o potrzebach tego segmentu oraz rozróżniać w jego ramach różne grupy osób. Jednocześnie muszą pamiętać o tym, że takie osoby oczekują usług i produktów wysokiej jakości, które będą jednocześnie łatwe w użyciu oraz będą odpowiadać na potrzeby wynikające z wieku. Firmy powinny unikać funkcjonujących w naszym społeczeństwie stereotypów związanych z osobami starszymi i wybierać lepsze kanały komunikacji z nimi – podsumowuje Piotr Filipiuk, menedżer w Deloitte. (JP)