Kraj

Szansa na polubowne zakończenie

Spółka Polskie Badania Internetu przedstawiła warunki potencjalnym wspólnikom. W ciągu najbliższych dni rozpoczną się rozmowy stron.

W ciągu najbliższych dni spółka Polskie Badania Internetu rozpocznie rozmowy z firmami zainteresowanymi przystąpieniem do grona wspólników. Na zaproszenie PBI do grona współudziałowców odpowiedziało 20 firm (pisaliśmy o tym w MMP24 z 14 maja br.).

PBI przewiduje udziałowców na poziomie założycielskim, czyli z liczbą udziałów równą tej, którą dysponuje każdy z założycieli spółki oraz udziałowców mniejszościowych, którym proponuje objęcie jednej trzeciej liczby udziałów każdego z założycieli PBI.

Udziałowcem na poziomie założycielskim będzie mogła zostać firma, której zasięg serwisów internetowych w Megapanelu przekracza 50 proc., a udziałowcem mniejszościowym spółka, której zasięg serwisów internetowych wyniósł 20-50 proc. Firmy niespełniające założonych kryteriów otrzymają możliwość zasiadania w nowej, zmienionej radzie badania i nie będą musiały ponosić jego kosztów. Podmioty wchodzące w skład grup kapitałowych mogą być reprezentowane wyłącznie przez jedną spółkę z danej grupy.

Udziałowcy na poziomie założycielskim będą mieli prawo do powołania po jednym członku rady nadzorczej, a udziałowcy mniejszościowi mogą zgodnie powołać jednego wspólnego członka (pod warunkiem, że ich łączna liczba udziałów jest nie mniejsza niż liczba udziałów przysługująca udziałowcowi na poziomie założycielskim). PBI planuje też powołanie prezydium rady badania, w którym przewidziano miejsce dla reprezentantów: PBI, agencji badawczych, domów mediowych, organizacji branżowych i sieci reklamowych. W prezydium rady badania zasiądzie również niezależny reprezentant wyłoniony z rady badania.

Zgłoszenia firm są ich odpowiedzią na zaproszenie PBI do grona współudziałowców. Spółka zrobiła to pod naciskiem części branży internetowej (pracującej nad alternatywnymi dla Megapanelu badaniami, m.in. firm: GG Network SA, Axel Springer Polska, Nasza Klasa), która zarzuca jej, że obecne badania Megapanel PBI/Gemius nie nadążają za rozwojem rynku internetowego oraz że faktyczną kontrolę nad nimi sprawuje tylko pięć firm – współudziałowców spółki, która wraz z Gemiusem realizuje badanie. Chodzi o trzy największe portale, czyli: Onet.pl, Wirtualną Polskę i Interię, a także Agorę SA i Presspublicę.