Kraj

Sanofi i Nepentes łączą siły

Dzięki przejęciu Nepentes Sanofi wejdzie w segment dermokosmetyków z takimi markami jak m.in. Iwostin i Elixine.

Koncern farmaceutyczny Sanofi-Aventis ogłosił wezwanie do sprzedaży udziałów w firmie Nepentes notowanej na warszawskiej giełdzie. Obie firmy zawarły już porozumienie z większościowymi udziałowcami Nepentes, którzy posiadają łącznie 63 proc. akcji, odnośnie do sprzedaży swojego pakietu. Obecnie firma chce przejąć pozostałą część, łącznie minimum 90 proc. akcji.

W wyniku tej transakcji Sanofi-Aventis wzmocni portfolio o leki OTC, lecz także wejdzie w segment dermokosmetyków. Według danych firmy Nepentes ma drugą pozycję w tej kategorii, z 10-proc. udziałem pod względem sprzedaży. Pierwszą ma grupa L’Oreal, w tym takie marki jak Vichy i La-Roche Posay. Według danych spółki na podstawie IMS za luty br. wartość rynku dermokosmetyków wynosi ok. 850 mln zł, a jego dynamika wzrostu – 9 proc.

W ub.r. sprzedaż Nepentes SA osiągnęła 134,9 mln zł, z czego 85 proc. pochodziło ze sprzedaży na rynku polskim. Firma ma filie w Bułgarii i Rumunii. Jak podaje koncern Sanofi, połączone portfele marek firmy: Nepentes, Zentiva (z którą Sanofi połączyło się w ub.r.) i Sanofi-Aventis, pozwolą na zajęcie wiodącej pozycji w segmencie consumer health care w Polsce.

Dwóch założycieli Nepentes – Łukasz Butruk i Marek Orłowski – będzie doradzać zarządowi Sanofi-Aventis przez trzy lata. Rynek CHC w Polsce wyniósł w 2009 r. ok. 1,6 mld euro, wzrastając według danych IMS Health o 16 proc. i zajmując 5. miejsce w Europie, po: Francji, Niemczech, Włoszech i Wielkiej Brytanii.

Wezwanie uzależnione jest od nabycia w wyniku wezwania co najmniej 90 proc. wszystkich akcji Nepentes oraz uzyskania zgody prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Oferta została wyceniona na ok. 420 mln zł.

W portfolio Nepentes są m.in. takie marki, jak: Iwostin, Emolium, Elixine, Propodia i Propolki. Firma jest też wyłącznym przedstawicielem w Polsce takich brandów, jak: Sudocrem, Neo-angin, Melisana i Marimer.