Kraj

Inteligo, Era i MasterCard testują płatności komórkami

Czy telefony komórkowe zastąpią nam portfele? Na razie trwają testy takich technologii, komercyjne wdrożenie jest możliwe w 2011 r.

Organizacja płatnicza MasterCard coraz aktywniej promuje technologię płatności bezstykowych PayPass. Niedawno (MMP24) pisaliśmy o pierwszej kampanii reklamowej takich kart – Polbanku i Ery. Takie karty mogą mieć jednak różne formy – tradycyjnych “plastików” w portfelu, naklejek (np. na telefonie komórkowym – jak w przypadku Polbanku) lub być umieszczone bezpośrednio w karcie SIM (jaka jest w każdym telefonie).

Taką właśnie technologię testują obecnie wirtualny bank Inteligo, należący do PKO BP, wraz z Polską Telefonią Cyfrową (Era) oraz MasterCard. Aby “zapłacić telefonem”, należy przyłożyć go do terminala i jeśli zakupy są do 50 zł, nie trzeba robić nic więcej, natomiast jeśli suma jest powyżej tej kwoty, należy potwierdzić kodem PIN (tak samo jak w przypadku tradycyjnych kart płatniczych).

Ok. 100 wybranych klientów Inteligo i Ery przez najbliższe miesiące będzie testowało to rozwiązanie (do testów można się zgłosić na stronie mojeinteligo.pl).

– To pierwsze tego typu rozwiązanie w Europie. Bardzo mocno wierzymy w przyszłość płatności zbliżeniowych – mówi Jacek Komaracki, dyrektor zarządzający pionem bankowości elektronicznej PKO BP, choć przyznaje, że jego komercyjne wdrożenie nastąpi najprawdopodobniej w przyszłym roku.

MasterCard, który wydał w Polsce ok.10 mln kart płatniczych (z czego 35-40 proc. kart kredytowych), twierdzi, że kart zbliżeniowych PayPass wydał już sporo powyżej 200 tys. Wydaje je obecnie 8 banków: BZ WBK, ING Bank Śląski, Alior Bank, mBank, Multibank, Citi Bank Handlowy, Invest Bank i Polbank, a kolejne według zapewnień operatora pracują nad ich wprowadzeniem. Płacić nimi można w ok. 10 tys. punktów handlowych: restauracjach i kawiarniach McDonald’s, Coffee Heaven, Sodexo, salonikach Kolportera, sklepach Żabka oraz Empik.

Konkurencyjna dla MasterCard, organizacja płatnicza Visa Europe (ok. 21,8 mln kart w Polsce) także promuje, wprowadzone we wrześniu 2008 r., karty zbliżeniowe Visa payWave. Wydaje je bank BZ WBK (dotąd wydał ich 180 tys.), ale według informacji Visy kolejnych 7 banków szykuje się do ich wprowadzenia (Visa twierdzi, że do końca br. ma ich być 2 mln. szt.). Można nimi płacić w ok. 4 tys. punktów handlowych (m.in w Coffee Heaven, McDonald’s, Empiku czy na stacjach benzynowych Shell Polska – jest ich 400). Do końca tego roku liczba punktów ma wzrosnąć do kilkunastu tysięcy.

W kwietniu Visa Europe z BZ WBK i Polkomtelem (sieć Plus) wdrożyły projekt płatności za pomocą telefonu z aplikacją Visa payWave na karcie SIM.

Zaangażowanie takiego giganta jak PKO BP z pewnością wpłynie na popularyzację kart zbliżeniowych w Polsce – bank zdecydował, że sukcesywnie wymieni swoim klientom 6 mln kart debetowych Visa na karty zbliżeniowe payWave. Kluczowe jest też zaangażowanie (akceptowanie płatności) ze strony dużych sieci handlowych. Według nieoficjalnych informacji zdecydował się już na to Carrefour (ponad 40 hipermarketów), sieć drogerii Rossmann (450), a poważnie rozważają tę możliwość Auchan (26 hipermarketów) oraz IKEA (8 sklepów).

Niewątpliwie ograniczeniem w rozwoju płatności zbliżeniowych za pomocą telefonu komórkowego jest fakt, że taką technologię na chwilę obecną ma tylko jeden model telefonu (Samsung Avila), z którego korzystają w testach zarówno Era z Inteligo, jak i Plus z BZ WBK. (MB)