Artykuły weekendowe

Dzień po dniu

Informacje z ostatniego tygodnia komentuje Rafał Baran, CEO Grey Group Poland.

Dzień po dniu
Poniedziałek – zaciekawiły mnie dwie sprawy: po co wiadomość o możliwym przetargu w PZU, skoro Wojtek Pronobis nie musi rozpisywać przetargu – chyba że musi i tego w informacji brakuje. Ale warto wiedzieć, bo jeśli do tego przetargu dojdzie, to będzie to jeden z większych kąsków do wzięcia z rynku.

Druga informacja z zagranicy o tym, że smartfony zdobywają coraz więcej użytkowników. To istotne, bo smartfony z mobilnym dostępem do internetu, z dostępem do społecznościowych narzędzi, z możliwościami odtwarzania plików multimedialnych to jest coś, co moim zdaniem najbardziej zmienia otaczającą nas rzeczywistość, przynajmniej w kwestii przyzwyczajeń – najlepszy przykład to sprawa wysyłania SMS-a z życzeniami świątecznymi czy dzielenie się emocjami w momencie jakiegoś wysokozasięgowego wydarzenia. Praktycznie to zachowanie odchodzi do lamusa teraz dzięki mobilnemu internetowi i właśnie smartfonom jest taniej i wygodniej dzielić się przeżyciami za pośrednictwem Facebooka, dokładając do tego zdjęcia, filmy.

O tym też była mowa na konferencji Media Trendy, kiedy komentowano najnowszy raport na temat korzystania z mediów w perspektywie najbliższych pięciu lat. Znakiem czasu będą wzajemnie się uzupełniające media – telewizja i internet. Dla agencji reklamowych z kolei to będzie wyzwanie, aby generować takie przekazy, które będą wyzwalały aktywacje konsumentów, skłaniając ich do przekazywania informacji dalej i dalej za pośrednictwem internetu – dlatego ważne jest, aby pomysły nie były big, tylko long, a więc czas na long ideas.

We wtorek został opublikowany raport o płacach w branży reklamowej. Stawki spadły, co nie jest dziwne, chociaż płace wielu wzrosły – to jest paradoks, ale łatwo to wytłumaczyć. Agencje ograniczyły poważnie zatrudnienie. Ale ci, którzy utrzymali stanowiska, mają więcej obowiązków, pracy, co skutkuje podniesieniem ich płacy, aby ten wysiłek zrekompensować.

Poza tym Orange wierzy w polską reprezentację piłki nożnej, co jest aktem niezwykłej odwagi, ale rozumiem, że to polityka bardziej niż wiara w sukces naszych piłkarzy po 0:6 z Hiszpanami.

Dla mnie osobiście ważna informacja – Cohn & Wolfe, nasza agencja PR, zaczyna pracę dla wyjątkowo prestiżowego klienta – Sony PlayStation.

Środa – smutna informacja – pożegnanie Bartka Hermana. Znałem go osobiście, robiłem z nim wiele projektów w trakcie prac dla Idei, Orange i TP. Był młodszy ode mnie… Po takiej informacji człowiek dochodzi do wniosku, że wszelkie problemy są mało istotne.

Ruszyła też akcja, którą przygotowywaliśmy od dłuższego czasu, czyli kolejne atrakcje na stronie Heineken.pl. Wiem, że każda pliszka swój ogonek chwali, więc i ja pochwalę – to jest bardzo fajna strona dostosowana i do ery społeczności, i do ery smartfonów, i do ery nowego sposobu komunikacji.

Poza tym Coca-Cola w biedronki dla Biedronki – znak naszych czasów. Nieważne jak, ważne, żeby było taniej. Nie wiem, jak długo tak będzie można, bo gdzieś jest granica taniości – dla ludzi, jakości, marek. Zaczynamy się do niej zbliżać.

Czwartek – w sumie nic ciekawego. Dobrze, że się weekend zbliża. I jeszcze jedno – piosenka w nowym spocie Lotto na pewno nie będzie przebojem.

Fot. Krzysztof Plebankiewicz