Kraj

Za muzykę warto płacić - przekonuje ZPAV

Klient wybiera lokal z droższym piwem, ale z muzyką - pokazuje badanie TNS OBOP.

Dzięki muzyce klienci lepiej zapamiętują lokale gastronomiczne i dłużej przebywają w sklepach – wynika z badania TNS OBOP przeprowadzonego na zlecenie Związku Producentów Audio-Video.

71 proc. respondentów woli wchodzić do lokali gastronomicznych, w których gra muzyka. Zaledwie dla 12,5 proc. badanych muzyka nie ma znaczenia, a tylko 13 proc. wybiera lokale, w których nie gra żadna muzyka. 59,9 proc. respondentów (tych, którzy są klientami lokali gastronomicznych) deklaruje, że wybrałaby lokal, w którym piwo jest o 50 groszy droższe, ale gra w nim muzyka, a tylko 15,3 proc. poszłaby do lokalu, gdzie muzyki nie ma, a piwo jest tańsze o 50 groszy. Niższe ceny piwa kosztem braku muzyki w tle dwa razy częściej akceptowali w badaniu mężczyźni niż kobiety.

Muzyka jest ważna także w odbiorze salonów urody. 54,6 proc. badanych woli wchodzić do fryzjera czy kosmetyczki, u których gra muzyka. 13 proc. wybiera ten salon, w którym nie ma muzyki, a dla niemal 29 proc. muzyka nie ma znaczenia.

TNS OBOP w badaniu zadał tylko ogólne pytania dotyczące sklepów (ZPAV planuje realizację dokładniejszego studium w przyszłości) – większość respondentów potwierdza, że od muzyki zależy czas spędzany w sklepie.

Wnioski z badania przekonują ZPAV, że muzyka ma wartość komercyjną, pokazują też, że wartość muzyki jest różna dla różnych grup (większa dla kobiet, osób młodszych, lepiej sytuowanych i wykształconych), a także że klienci są gotowi ponosić jej koszty.

Związek Producentów Audio-Video jest organizacją reprezentującą firmy muzyczne, podpisuje w imieniu producentów umowy na nadawanie i publiczne odtwarzanie nagrań dźwiękowych, działa też na rzecz walki z piractwem fonograficznym.

Badanie zlecone TNS OBOP zrealizowano w maju, objęło 1 tys. wywiadów na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie powyżej 15. roku życia.