M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Firma się myli, a dziennikarze nie sprawdzają...

Maciej Burlikowski | 9 lipca 2010, 06:00

Wyborowa mylnie podała dane o sukcesie, a dziennikarze szeregu redakcji bez sprawdzenia informację tę powielili.

Kryzys wymusza na wielu redakcjach szukanie oszczędności, co, niestety, może się odbijać na jakości. Oto kolejny przykład dziennikarstwa ery "copy-paste".

Firma Wyborowa SA, należąca do Pernod Ricard, za pośrednictwem swojej agencji PR-owej Raczkiewicz Chenczke Consultants i w firmowym newsletterze "Wyborowa News" pochwaliła się, że: "Według rankingu Millionaires 2010, opracowanego przez Drinks International, światowej sławy wódka Wyborowa po raz trzeci z rzędu znalazła się na pierwszym miejscu w kategorii Najszybciej rosnące marki międzynarodowe".

Coroczny raport "Millionaires" Drinks International jest rzeczywiście poważanym opracowaniem, także w rodzimej branży alkoholowej.

Niestety, okazało się, że w tegorocznym raporcie Wyborowej nie tylko nie ma w zestawieniu najszybciej rosnących marek międzynarodowych, ale nie ma jej w ogóle wśród marek rosnących, bowiem globalna sprzedaż tej marki spadła o 8,6 proc. – z 2,32 mln 9-litrowych skrzynek (jednostka stosowana na międzynarodowym rynku alkoholowym) w 2008 r. do 2,12 mln skrzynek w ub.r. (źródło: "Millionaires 2010" Drinks International).

Zdecydowanie większe powody do zadowolenia i chwalenia się wynikami z raportu mógłby mieć np. konkurencyjny wobec Wyborowej Stock Polska (d. Polmos Lublin), bowiem to jego marka Żołądkowa Czysta de Luxe jest najszybciej rosnącą i najwyżej sklasyfikowaną (36. pozycja na 162 w rankingu) polską marką wódki w raporcie "Millionaires 2010". Jej sprzedaż wzrosła w ub.r. o 187,9 proc. (z 1,87 mln do 3,51 mln skrzynek). Dzięki temu Czysta de Luxe była w ub.r. najszybciej rosnącą marką wódki na świecie (w zestawieniu Drinks International jest sklasyfikowana wśród marek lokalnych – krajowych, w odróżnieniu od marek globalnych – międzynarodowych, do których zalicza się Wyborowa czy np. Sobieski). Sobieski znalazł się na 69. pozycji, a Wyborowa – na 91. Wyżej od nich – na 52. miejscu – znalazł się Absolwent (także marka lokalna).

Przedstawiciele Wyborowej po naszej interwencji potwierdzili, że informacja o sukcesie marki w tegorocznym rankingu "Millionaires 2010" jest błędna, dotyczyła bowiem rankingu sprzed roku, i obiecali, że roześlą sprostowanie tej informacji.

Nie zmienia to jednak faktu, że szereg redakcji i mediów powieliło bez sprawdzenia tę wiadomość. Za pomocą Google znaleźliśmy tę informację w serwisach gospodarczych "Rzeczpospolitej", Wirtualnej Polski (dostęp: 07.07.2010 r., godz. 15) i kilku innych portali branżowych. Tytuły brzmią jednoznacznie: "Wyborowa zdobywa światowy rynek", "Wyborowa rozwija się najszybciej na świecie".

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , , , ,