Kraj

Reklama Playa z bezdomnym psem nieetyczna

Rada Reklamy uznała, że P4 naruszyło środowiskową samoregulację. Oddaliła natomiast skargi na reklamy Unilevera i McDonald's.

Przedmiotem skargi była reklama internetowa usług telekomunikacyjnych operatora sieci Play zamieszczona w portalu Demotywatory.pl, zawierająca zdjęcie psów w schroniskowych klatkach z podpisem: “Wypróbuj Play za 1 z, zawsze możesz się go pozbyć”.

Arbitrzy Rady Reklamy uznali ją za nieetyczną i sprzeczną z etyką reklamową. W ich opinii reklama, jej treść i wydźwięk nie wypełniają norm nakazujących propagowanie poszanowania praw zwierząt. Dopatrzyli się również naruszenia dobrych obyczajów. Uznali, że reklama narusza zasady etyczne ogólnie przyjęte w reklamie poprzez przedmiotowe traktowanie zwierząt.

Skarżąca stwierdziła m.in.: “z wielkim szokiem i irytacją odebrałam reklamę firmy Play, która traktuje los zwierząt zamkniętych w metalowych boksach, zapomnianych, niekochanych jak los swojego reklamowanego produktu, tj. określonej usługi telefonicznej. Takie reklamy na pewno nie przysłużą się do poprawy losu zwierząt, który tak często jest okrutny z winy człowieka, a raczej go pogorszą”.

Jednocześnie Rada Reklamy odrzuciła skargi na reklamy Unilevera i McDonald’s. W pierwszym przypadku chodziło o reklamy prasowe marki Rexona Women, którym zarzucono seksizm. W drugim skarga dotyczyła reklamy internetowej McWrap, którą odebrano jako “udowadnianie konsumentom, że są ułomni”.