Kraj

Więcej wolności w polskim Google

Reklamodawcy mogą już kupować słowa kluczowe, które są znakami towarowymi innych firm.

Nowe zasady reklamy w Google w Polsce weszły w życie 14 września br. Od tego czasu reklamodawcy mogą umieszczać linki sponsorowane, które pojawią się wtedy, gdy internauta wpisze do Google słowo będące znakiem towarowym innej firmy, także konkurencyjnej.

Zasady takie obowiązują w USA od 2004 r., a w Wielkiej Brytanii i Irlandii od około dwóch lat. W Europie kontynentalnej możliwość zakupu słów kluczowych będących znakami towarowymi odblokowano dopiero po długiej debacie i niedawnym orzeczeniu Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

– Myślę, że w sektorach bardzo konkurencyjnych jak banki czy samochody marketerzy będą reklamować się przy słowach kluczowych konkurencji – mówi Zbigniew Nowicki, dyrektor zarządzający agencji SEM Bluerank. – Mniej prawdopodobne jest, aby np. marka Coca-Cola wykupiła słowo “Pepsi”, bo trudno po takiej reklamie liczyć na konwersję konsumentów z jednej marki do drugiej – dodaje Nowicki.

Według Nowickiego duże koncerny będą raczej ostrożnie korzystać z reklamy przy słowach należących do konkurencji. Z tej możliwości skorzystają natomiast chętnie sklepy internetowe, które nie były w oficjalnej sieci dystrybucyjnej danej marki i którym marketerzy starali się dotychczas ograniczać użycie słów kluczowych będących znakami towarowymi.