Zagranica

Wyszukiwanie z klasą w Yahoo!

W kolejnej próbie uszczknięcia udziałów od Google Yahoo! oferuje w wyszukiwarce pakiety rozrywkowo-informacyjne związane ze słowem kluczowym.

Yahoo!, które przegrywa w wojnie wyszukiwarkowej z Google, a od sierpnia także z Bingiem, proponuje użytkownikom nowe podejście do procesu wyszukiwania – bardziej kompleksowe, estetyczne, informatywne i rozrywkowe. I od rozrywki właśnie Yahoo! rozpoczęło zmiany, wprowadzając nowy format prezentowania rezultatów dla słów kluczowych.

Format nazywa się “modułem akordeonowym”. Po wpisaniu słowa klucza na ekranie pojawiają się nie tylko informacje, ale też linki, grafika, wideo, eventy, rezultaty z Twittera, a nawet muzyka w tle etc. dotyczące wyszukiwanego słowa (obecnie dotyczy to gwiazd filmu, muzyki, filmów).

Yahoo! w ten sposób zamierza przekształcić proces wyszukiwania, w którym dotychczas estetyka nie odgrywała roli, w doświadczenie przyjemne, użyteczne i angażujące użytkownika. Chce zaspokoić za jednym klikiem jak najwięcej potrzeb. Na tak zorganizowanych stronach jest miejsce na sponsoring, ale Yahoo! nie dokonało jeszcze żadnego dealu.

Projekt już doczekał się krytyki. Niektórzy wskazują, że wyszukiwanie ma być nie doświadczeniem estetycznym, ale prostą funkcją, która prowadzi użytkownika do celu. Kreując stronę, która ma zatrzymać użytkownika na dłużej, firma pozbawia się potencjalnych przychodów ze strony klientów, którzy płacą za to, aby użytkownik został przekierowany do ich oferty.

Yahoo! w ciągu kilku ostatnich lat traci udziały w rynku wyszukiwania. W sierpniu wyprzedził go Bing (obie firmy mają w Stanach Zjednoczonych powyżej 13 proc. udziałów), a od Google dzieli go przepaść (Google ma 65,1 proc. udziałów).

(Adage.com)