Artykuły weekendowe

Kanały tematyczne nie tracą impetu

Na przyszły rok już zapowiada się kilka nowych kanałów tematycznych. Patrząc na przekrój uczestników tegorocznej PIKE, widać, jak poważny jest to biznes i konkurent dla stacji ogólnopolskich.

Już teraz wiadomo, że z nowymi kanałami wejdą MTV Networks Polska (m.in. Spike), HBO (kolejny kanał z rodziny AXN), SPI International Polska, Chello, 4Fun Media. Dołączą one do i tak już dużej rzeszy istniejących stacji, których liczbę szacuje się na ok. 170.

Takiej reprezentacji nie można już bagatelizować, tym bardziej że udział tych stacji w widowni rośnie bardzo dynamicznie, i to głównie kosztem stacji ogólnopolskich. Ponadto kanały tematyczne coraz mocniej przejmują kolejny atut stacji ogólnopolskich, czyli tworzenie własnego kontentu. W przyszłym roku z własną lokalną produkcją serialową zadebiutuje HBO.

Nie dziwi więc to, że na ostatniej edycji PIKE (37. międzynarodowa konferencja i wystawa) w Sopocie pojawili się główni menedżerowie wielu nadawców, w tym m.in. przedstawiciele Polsatu, TVN i TVP. Silną reprezentację miały także platformy cyfrowe i operatorzy. Było naprawdę tłoczno, w odróżnieniu od edycji kwietniowej, na której cieniem położyła się zapewne smoleńska tragedia.

Wśród najbardziej aktywnych ogólnopolskich stacji niewątpliwie było TVN, m.in. za sprawą Edwarda Miszczaka, dyrektora programowego, który wziął udział w panelu dyskusyjnym poświęconym m.in. kanałom tematycznym i kontentowi. Był on jedynym reprezentantem stacji ogólnopolskich, gdyż Nina Terentiew, dyrektor programowa Polsatu, ze względów osobistych nie dotarła do Sopotu. Na osłodę, głównie dziennikarzy, w kuluarach hotelu Sheraton można było spotkać Zygmunta Solorza-Żaka, właściciela Polsatu.

Dyskusja na temat oferty kanałów tematycznych, wartości kontentu lokalnego i międzynarodowego była bardzo gorąca i nadal nie przesądzono, czego widzowie potrzebują. W ocenie Aleksandra Kuteli, prezesa HBO Polska, wszelkie inwestycje w lokalny programming muszą mieć mocne uzasadnienie, a przede wszystkim wspierać brand kanału.

Marcin Boroszko, prezes At Media Group, jest przekonany, że przyszły rok będzie przełomowy, jeśli chodzi o tworzenie kontentu. W jego siłę wierzy także Edward Miszczak. Jednocześnie w możliwościach, jakie daje mu Grupa TVN, widzi swoją przewagę na tle innych kanałów tematycznych. – Teraz mamy czas surfowania po kanałach, po którym przyjdzie moment oczyszczenia tego rynku – uważa.

Rozwoju biznesu chcieliby także operatorzy kablowi. Jarosław Pijanowski, członek zarządu ds. marketingu i sprzedaży UPC Polska, nie ukrywa, że obecnie mało jest nowych kanałów, które wprowadzałyby zupełnie inną jakość i nie były powieleniem dotychczasowych propozycji. Przedstawiciele HBO dość szybko zripostowali tę opinię, że operatorom i tak bardziej zależy na końcowej cenie wynegocjowanej z nadawcami.

Ten dość gorący panel dyskusyjny zakończył PIKE. Trudno określić, kto wygrał w tej dyskusji. Jak zwykle pokaże… widownia.

Na pewno jednak doszło do mocnej integracji środowiska podczas “Wieczoru nadawców” organizowanego przez TVN w sopockim klubie Versalka. Następnego ranka niektórzy mieli poważne problemy z powrotem. Czy to za sprawą mgły nad lotniskiem, czy szumu w głowach, czy remontów na trasie kolejowej, które sprawiły, że podróż z Sopotu do Warszawy jest teraz dłuższa niż do Nowego Jorku. Niemniej jednak wyprawa warta była zachodu, choćby dlatego, aby się naocznie przekonać, że telewizja to coraz większy biznes.