Kraj

CEDC liczy na sukces Żubrówki Białej

Producent chce z czystą odmianą tej marki rywalizować o pozycję nr 1 w segmencie mainstream.

CEDC liczy na sukces Żubrówki Białej

Central European Distribution Corporation (CEDC), który dzięki przejęciu w 2005 r. Polmosu Białystok stał się właścicielem marki wódki Żubrówka, wprowadzi niebawem jej odmianę czystą – Żubrówkę Białą (nieoficjalnie o planach tego debiutu pisaliśmy w MMP24 z 10 września br.).

Nowa wódka będzie dostępna w butelkach 0,5 i 0,7 l. Będzie pozycjonowana cenowo powyżej Absolwenta (także marka Polmosu Białystok) znajdującego się w segmencie wódek ekonomicznych, a poniżej marki Soplica (to była dotychczas główna marka CEDC w segmencie mainstream). Będzie kosztować ok. 21 zł za butelkę 0,5 l.

– Uważamy, że z taką siłą, jaką ma nasza marka, i dzięki wsparciu, jakie jej zapewnimy, mamy duże szanse, by zawalczyć o pozycję marki nr 1 w segmencie mainstream – zapowiada Joanna Bujarska-Ciszek, dyrektor marketingu CEDC.

Nad projektem szaty graficznej Żubrówki Białej pracowała brytyjska agencja Claessens z Londynu (to jedna z najbardziej renomowanych agencji designerskich na rynku alkoholowym – projektowała opakowania m.in. dla Bolsa, Wyborowej (w tym Wyborowej Exquisite, lecz także m.in. dla marek takich jak Russkij Standard czy Nemiroff).

Jak przyznaje szefowa marketingu CEDC, launch Żubrówki Białej to największy projekt marketingowy firmy w tym roku. Producent zaplanował także szeroko zakrojoną akcję wspierającą – będą to materiały POS w sklepach, ale także przyciągające uwagę konsumentów ekspozytory (np. z wirującym śniegiem oraz figury żubrów wydające charakterystyczne dla tych zwierząt odgłosy (prychnięcia, fuknięcia etc.). W hiper- i supermarketach pojawią się także hostessy zachęcające klientów do zakupu nowej wódki.

Przy kampanii wspierającej marketer współpracował z agencją Hossa.

Polski rynek wódki szacowany jest na ok. 250 mln litrów rocznie. Pomimo dekoniunktury w tym roku (producenci szacują spadek sprzedaży w I połowie br. na ok. 6-7 proc.) jest on wart ok. 10 mld zł – z czego segment mainstream (wódki kosztujące w handlu tradycyjnym 20-23 zł, a w handlu nowoczesnym ok. 18,50-21 zł) stanowi nieco ponad połowę.

Żubrówka Biała będzie wyzwaniem rzuconym przez CEDC firmie Stock Polska (d. Polmos Lublin), która dzięki sukcesowi Żołądkowej Gorzkiej Czysta de Luxe stała się największym graczem na rynku wódki. Według danych z września br. Żołądkowa Gorzka (w wariancie tradycyjnym – gatunkowym, i czystym – de Luxe) miała 22,4 proc. udziałów ilościowych, na drugiej pozycji z 9 proc. udziałów znajdował się Absolwent (segment ekonomiczny), natomiast na trzecie miejsce na rynku z 5,5 proc. udziałów wysforowała się marka wódki Krupnik (także dzięki wprowadzonemu w marcu br.  wariantowi czystej) produkowana przez firmę Sobieski. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy była to najdynamiczniej rosnąca marka wódki na całym rynku (w marcu br. miała 0,5 proc. udziałów). Krupnik przegonił tym samym markę Starogardzka (także produkt Sobieskiego), która we wrześniu br. miała 5,2 proc., oraz markę wódki 1906 r. (marka z portfolio Stock Polska), która we wrześniu miała 5,1 proc. udziałów w rynku.