Kraj

Starlink: w ciągu ostatnich miesięcy 2010 r. rynek przyhamuje

Od stycznia do września rynek reklamy wzrósł o 4,8 proc. Na ostatni kwartał Starlink przewiduje spowolnienie wzrostu.

5,94 mld zł wydali reklamodawcy na media w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2010 r. – ocenia Starlink. W stosunku do tego samego okresu ub.r. powiększyli inwestycje o 4,8 proc.

Na wzrost pracowały media elektroniczne: internet (+23,1 proc.), telewizja (+8,3 proc.), reklama kinowa (+25,6 proc.) i w niewielkim stopniu radio (+0,9 proc.). Nośniki drukowane według Starlinka wciąż tracą – od stycznia do września rynek OOH spadł o kolejne 13,4 proc., magazyny o 6,1 proc., a dzienniki – o 6,2 proc.

Starlink zwraca uwagę na wzrost udziału internetu w torcie reklamowym – z 11,9 do 14 proc., a także umocnienie się pozycji telewizji – z 49,9 do 51,5 proc. W rynku TV motorem wzrostu były kanały tematyczne, w przypadku których na reklamę wydano o 44 proc. więcej niż rok wcześniej. Ich udział w telewizyjnym torcie wzrósł do 16 proc. Wydatki w stacjach głównych wzrosły o 3,8 proc.

Według Starlinka największy wpływ na wzrost rynku reklamowego miały takie kategorie, jak: żywność, produkty farmaceutyczne, motoryzacja, odzież, komputery, higiena i pielęgnacja, produkty AGD oraz meble. Spadek wydatków reklamowych dotyczył trzech sektorów: podróży, czasu wolnego oraz mediów.

Zdaniem Lidii Kacprzyckiej, szefowej Starlinka, do końca 2010 r. dynamika wzrostu rynku reklamowego nieco wyhamuje i osiągnie wartość 3,4-3,8 proc. Według agencji już we wrześniu dynamika była najniższa od maja, a w ciągu kolejnych miesięcy może nastąpić dalsze spowolnienie, m.in. w związku ze spadkiem popytu na reklamę telewizyjną.