Kraj

Polityka cenowa stacji sugeruje schłodzenie rynku

TVN i TVP bez podwyżek, Polsat lekko podnosi CPP w grudniu br.

Wszystkie stacje ruszyły już ze sprzedażą czasu reklamowego na grudzień br. Już po raz drugi jako pierwszy sprzedaż rozpoczął TVN, gdzie według wyliczeń jednego z domów mediowych CPP cennikowe będzie niższe o 10 proc. niż w grudniu ub.r. Koszt dotarcia w TVP1 według tych samych szacunków utrzyma się na poziomie grudnia ub.r., a w TVP2 CPP spada o 5 proc.
W Polsacie, który jako trzeci rozpoczął sprzedaż, cennikowy koszt dotarcia w grudniu wzrośnie o 7 proc. w stosunku do grudnia ub.r.

Przypomnijmy, że według raportu domu mediowego Starlink rynek reklamowy w ostatnich miesiącach roku przyhamuje. Po trzech kwartałach zakończonych 4,8-proc. wzrostem Starlink prognozuje 3,4-3,8-proc. dynamikę w skali całego roku, właśnie z uwagi na schłodzenie rynku reklamowego w ostatnim kwartale.

Niewykluczone, że odzwierciedleniem tych tendencji jest polityka cenowa największych nadawców.

– Stacje spodziewają się niższych inwestycji niż w roku ubiegłym, dlatego ostrożnie zaproponowały ceny – komentuje Beata Szcześniak, dyrektor zarządzający Macroscope OMD. Jej zdaniem powody zmniejszenia budżetów w czwartym kwartale br. mogą być zróżnicowane. – Od decyzji podejmowanych na szczeblu międzynarodowym, przez uwzględnienie bezpiecznych już planów sprzedażowych, a co za tym idzie – chęć zaoszczędzenia na budżetach reklamowych, po “ratowanie” wyników kosztem budżetu mediowego – uważa szefowa Macroscope. Zwraca też uwagę na fakt, że w 2009 roku drastyczne spadki budżetów miały miejsce w drugim oraz w trzecim kwartale, natomiast ostatnie miesiące roku okazały się znacznie korzystniejsze dla rynku reklamowego. Zdaniem Beaty Szcześniak obecne spadki mogą oznaczać powrót do tradycyjnej sezonowości wydatków reklamowych.