Zagranica

Koncern Vivendi kupuje USA Networks

Vivendi Universal ma zapłacić 10,3 mld dol. w gotówce i akcjach za sieć medialną USA Networks. Umożliwi to Vivendi lepszą...

Vivendi Universal ma zapłacić 10,3 mld dol. w gotówce i akcjach za sieć medialną USA Networks. Umożliwi to Vivendi lepszą dystrybucję filmów i programów telewizyjnych stworzonych w Universal Studios. Transakcja doprowadzi do połączenia należących do USA Networks kablowej sieci telewizyjnej, stacji telewizyjnej i części produkującej filmy z należącymi do Vivendi Universal parkiem tematycznym i studiami filmowymi. Utworzenie koncernu pod nazwą Vivendi Universal Entertainment finalizuje plany Jean-Marie Messier, CEO w Vivendi, mające na celu stworzenie z Vivendi zintegrowanej grupy zajmującej się rozrywką i mogącej konkurować z takimi gigantami jak Disney czy AOL Time Warner. Przejęcie USA Networks nastąpiło kilka dni po tym, jak Vivendi ogłosił, że zapłacił 1,5 mld dol. za 10 proc. udziałów w amerykańskiej telewizji satelitarnej Echostar. Messier mówi, że umowa z USA Networks dowodzi, że strategia koncernu zmierza w dobrym kierunku i jest zgodna z planami koncernu dotyczącymi integracji i dystrybucji na rynku amerykańskim. Vivendi Universal Entertainment będzie prowadzony przez Barry’ego Dillera, który jest obecnie szefem USA Networks. Diller będzie członkiem zarządu i CEO nowego koncernu. Udziały w USA Networks, które Diller kupił w 1997 r. za 4,1 mld dol., będą wtedy warte dwa razy więcej. Poprzednim właścicielem tych udziałów był Edgar Bronfman Jr., szef oddziałów napojów i biznesu rozrywkowego koncernu Seagram, który wraz z Messierem stworzył Vivendi Universal w 2000 r. Bronfman zrezygnował ze stanowiska w Vivendi Universal w grudniu br., otwierając Messierowi możliwość sfinalizowania interesu z USA Networks.