Artykuły weekendowe

Trendy: Polacy w kuchni

Przygotowywanie posiłków sprawia przyjemność coraz większej liczbie Polaków, wynika z badań Grupy IQS.

Trendy: Polacy w kuchni
Blisko 64 proc. dwudziestolatków woli wieczór z przyjaciółmi w kuchni od wyjścia na imprezę. Dwie trzecie kobiet i prawie połowa mężczyzn przyznaje, że gotowanie sprawia im przyjemność, a prawie 40 proc. z nas uznaje, że jest to ciekawa forma spędzania czasu. 15 proc. panów uznaje nawet, że wspólne gotowanie sprzyja budowaniu więzi. Gotowanie jako smutny obowiązek “matek Polek” odchodzi w zapomnienie, a Polacy, szczególnie ci młodzi, z przyjemnością “stają przy garach”. Taki wniosek nasuwa się po analizie wyników badania, jakie Grupa IQS przeprowadziła na zlecenie wydawnictwa Carta Blanca, wydawcy albumu “Kuchnia. Produkty spożywcze z czterech stron świata”.

 

– Według słów przebadanych Polaków przygotowywanie posiłków daje przyjemność połowie mężczyzn (47 proc.) i prawie dwóm trzecim kobiet (65 proc.) – to cecha charakterystyczna dla większości społeczeństw rozwiniętych. Co ciekawe, jednak coraz częściej, z coraz większym zadowoleniem i coraz bardziej świadomie gotują ludzie młodzi. Co więcej, im młodsi badani, tym częściej gotują po to, żeby sprawić przyjemność innym, a im jesteśmy starsi, tym wyraźniej zarysowuje się tendencja do gotowania jako formy relaksu dla nas samych – komentuje dr Tomasz Sobierajski, socjolog, i dodaje: – Gotowanie jest modne bez dwóch zdań, a ta moda doskonale wpisuje się w ogólne trendy, takie jak slow life czy slow food. Nasze życie codzienne to często prawdziwy wyścig, dlatego zaczynamy doceniać i pielęgnować obszary życia, które dają nam chwile wytchnienia. Fascynujące jest także to, jak w szczególności ludzie młodzi, w sposób naprawdę doskonały, potrafią łączyć te dwa światy. Gotowanie z przyjaciółmi w zaciszu domowym – jak najbardziej, ale i informacja wraz z fotorelacją z tego spotkania w popularnym serwisie społecznościowym – niemalże na bieżąco.

 

Polacy pytani o to, skąd czerpią kuchenne inspiracje, wciąż najczęściej opowiadają o książkach kucharskich, do korzystania z których przyznaje się 40 proc. kobiet i 24 proc. mężczyzn. Drugim źródłem inspiracji pozostają przepisy od przyjaciół i rodziny (32 proc. kobiety i 17 proc. mężczyzn), a na trzecim miejscu ex aequo plasują się kulinarne blogi, z których korzysta 20 proc. respondentów. W kuchni jesteśmy także coraz bardziej kreatywni i odważniejsi (do kuchennych improwizacji przyznaje się 20 proc. kobiet i 12 proc. mężczyzn), a na sklepowych półkach poszukujemy nowości. Badania wskazują także na rosnącą świadomość i zainteresowanie doborem odpowiednich produktów spożywczych, choć pokazują także, że w tej kwestii jeszcze wiele możemy się nauczyć. W podejściu do żywności bardziej praktyczne okazują się kobiety – to one przede wszystkim zwracają uwagę na świeżość i pochodzenie produktów, mężczyźni zaś stawiają na smak (21 proc. respondentów wskazało ten czynnik jako decydujący o wysokiej jakości produktu). Pochodzenie ma znaczenie jednak głównie dla mieszkańców największych miast. 14 proc. “mieszczuchów” jest skłonnych wydać więcej na bardziej różnorodne pożywienie, pochodzące z kraju gwarantującego produktom najwyższą jakość. Podobnie uważają osoby z wyższym wykształceniem.

 

Badanie typu Omnibus składające się z 500 wywiadów, przeprowadzone metodą CATI 24/7 na podstawie trzech pytań otwartych i kafeterii, realizowane przez Grupę IQS we wrześniu 2010 r. na zlecenie wydawnictwa Carta Blanca.