Kraj

Royal Unibrew Polska łączy się z Van Purem

Czwarty i piąty co do wielkości gracz na polskim rynku piwa połączą siły, dzięki czemu powstanie firma mająca pięć browarów, kilkanaście marek i ok. 8 proc. udziałów w rynku.

Van Pur, czwarty pod względem wielkości producent piwa w Polsce, i Royal Unibrew Polska, gracz numer pięć, połączą się, tworząc nową spółkę Van Pur Łomża, w której 80 proc. udziałów będzie należało do właścicieli Van Pur, a reszta do duńskiego Royal Unibrew. W radzie nadzorczej zasiądą przedstawiciele obydwu firm, a na czele nowej spółki stanie Beata Pawłowska, dotychczasowa dyrektor generalna Royal Unibrew Polska.

Dyrektorem marketingu Royal Unibrew Polska jest Radosław Kasyk. Nie zapadła jeszcze decyzja, czy pokieruje on marketingiem także w nowej spółce. Fuzja obu firm ma się zakończyć do końca I kwartału 2011 r.

Nowo powstała spółka będzie zarządzać pięcioma browarami o łącznej mocy produkcyjnej ok. 3,4-3,6 mln hektolitrów rocznie (dla porównania, ubiegłoroczna sprzedaż piwa w Polsce wyniosła 32,3 mln hl). Do Royal Unibrew należą dwa browary – w Łomży i Jędrzejowie, natomiast do Van Pura trzy – w Rakszawie, Zabrzu i Koszalinie (ten ostatni Van Pur odkupił od Royal Unibrew w marcu ub.r.). Do nowej spółki Royal Unibrew wniesie także swoje udziały w Browarach Lubelskich “Perła” SA.
Firmy szacują, że ich łączna sprzedaż sięgnie 500 mln zł. Dla porównania – Grupa Żywiec, drugi co do wielkości producent piwa (ok. 34,5 proc. rynku), miała w ub.r. 3,7 mld zł przychodów ze sprzedaży i 369,6 mln zł zysku netto. Natomiast Kompania Piwowarska, niekwestionowany lider polskiego rynku piwa (ok. 45 proc. rynku), w roku finansowym zakończonym w 31 marca 2010 r. osiągnęła 4,83 mld zł przychodów ze sprzedaży (o 1,6 proc. więcej niż w poprzednim roku) i 642,5 mln zł zysku netto (o 15,1 proc. mniej niż w poprzednim roku).

Nowa spółka będzie dysponować kilkunastoma markami w portfelu: Łomża, Rybnicki Full, Strzelec, Cooler oraz Faxe (Royal Unibrew) oraz Karpackie, Van Pur, Zlaty Hrad, Edelmeister Pilsener, 18 Extra Strong, CorteS, Śląskie, Donagger i Brok (Van Pur). Wszystkie marki pozostaną i będą nadal rozwijane. Van Pur produkuje także marki własne piw dla sieci handlowych. Royal Unibrew miał blisko 4 proc. rynku, natomiast Van Pur nieco ponad 4 proc., połączone firmy będą więc kontrolowały ok. 8 proc. wartego ok. 20 mld zł rynku piwa.

Właściciele Van Pura mają zagwarantowaną opcję odkupienia od Royal Unibrew pozostałych 20 proc. w spółce za sumę od 116 do 121 mln zł (opcja będzie obowiązywała od 1 czerwca 2012 do 15 marca 2014 r.).

W br. Royal Unibrew Polska spodziewa się ok. 180 mln zł przychodów i ok. 10 mln zł zysku EBITDA.