Kraj

Strony internetowe jak samochody

WebDefiner - definicja użytecznego serwisu według Hypermedia Isobar.

Agencja komunikacji zintegrowanej Hypermedia Isobar opracowała narzędzie analityczne o nazwie WebDefiner, które pozwala określić w sposób ilościowy intuicyjną strukturę poszczególnych stron WWW.

WebDefiner weryfikuje mapę intuicyjnego rozmieszczenia informacji i funkcjonalności dla serwisów WWW. Metodologia wykorzystana do projektu tego narzędzia była obiektem badań innych projektantów, natomiast wartością dodaną opracowaną przez Hypermedia Isobar jest stworzenie praktycznego narzędzia analitycznego i włączenie go do etapu procesu projektowego.

Istniejące standardy związane z projektowaniem stron internetowych zakładają, że logo znajduje się w lewym górnym rogu, a wyszukiwarka – w prawej części strony. Wiele elementów serwisów ma swoje optymalne pozycje, w których użytkownicy ich intuicyjnie poszukują. WebDefiner pozwala identyfikować takie obszary i określać najlepszą lokalizację poszczególnych elementów. W efekcie użytkownicy odwiedzający stronę zaprojektowaną przy użyciu WebDefiner mają poczucie, że wszystko jest na swoim miejscu. Taki odbiór przekłada się na pozytywną ocenę serwisu i produktów w nich prezentowanych.

– Strony internetowe są jak samochody, jeśli użytkownik nauczy się obsługi jednej z nich, to prawdopodobnie poradzi sobie z większością innych. Podobnie jak u kierowców tak i u internautów  dochodzi do wytworzenia pewnych schematów poznawczych, które krystalizują się na bazie doświadczeń z sieci. To one kierują internautą podczas wizyty na stronie WWW i określają zestaw oczekiwań w stosunku do układu treści i jej funkcjonalności – mówi Jarosław Rzepecki, information architecture/team leader w Hypermedia Isobar.

Hypermedia Isobar opracowała “Raport z analizy bankowych portali internetowych” przy wykorzystaniu narzędzia WebDefiner. Na jego podstawie można określić optymalne rozmieszczenie treści i funkcjonalności na stronie banku mającego wachlarz usług. W analizie uwzględniono banki polskie i zagraniczne. Dzięki temu można dostrzec różnice w poziomie rozwoju standardów architektury informacji w Polsce, Europie Zachodniej i USA.