Kraj

Termin wejścia w życie nowych regulacji reklamy leków został przesunięty

Sejm RP zdecydował o wydłużeniu okresu vacatio legis dla ustawy o prawie farmaceutycznym, która zawiera istotne zmiany w regulacjach zasad...

Sejm RP zdecydował o wydłużeniu okresu vacatio legis dla ustawy o prawie farmaceutycznym, która zawiera istotne zmiany w regulacjach zasad promocji i reklamy leków. Pierwotnie zakładano, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia br. Zgodnie z nowymi ustaleniami przepisy ustawy wejdą w życie trzy miesiące później, czyli 1 kwietnia br. Decyzja o przesunięciu terminu wynika z tego, iż do tej pory nie uchwalono dostatecznej ilości rozporządzeń (m.in. o nowych zasadach rejestracji leków), które gwarantowałyby efektywne wejście w życie całości ustawy o prawie farmaceutycznym. Nowe przepisy zostały przyjęte przez Parlament RP i podpisane przez prezydenta RP jesienią ub.r. W części dotyczącej promocji i reklamy leków wprowadzają ważne zmiany, które wpłyną na kształt strategii marketingowych, w tym reklamowych, koncernów farmaceutycznych. Przepisy ustawy mówią m.in. o zakazie reklamy produktów leczniczych polegającej na “wręczaniu, oferowaniu i obiecywaniu korzyści materialnych, prezentów i różnych ułatwień, nagród, wycieczek oraz organizowaniu i finansowaniu spotkań promocyjnych produktów leczniczych, podczas których przejawy gościnności wykraczają poza główny cel tego spotkania”. Przepisy ustawy w równie surowy sposób starają się określić zasady tworzenia komunikatów reklamowych co do ich formy i treści. Regulacje mówią m.in. o tym, że reklama leku nie może oferować konsumentom korzyści w zamian za dostarczanie dowodu ich zakupu. Nie mogą w niej także występować osoby pełniące funkcje publiczne oraz posiadające wykształcenie medyczne (nie wolno użyć także sugestii, że bohater reklamy je posiada). Komunikat reklamowy nie może również odwoływać się do zaleceń naukowców. Zdaniem analityków rynku nowe regulacje ustawowe doprowadzą do przesunięcia w ramach budżetów marketingowych producentów leków, których celem będzie intensyfikacja działań z zakresu marketing services i klasycznej reklamy ATL. (JP)