M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Wyborowa i Diageo kłócą się, kto jest liderem whisky

Maciej Burlikowski | 20 stycznia 2011, 06:00

Wyborowa SA chwali się, że jej marka Ballantine’s prześcignęła markę Johnnie Walker Diageo Polska i została liderem rynku. Diageo odpowiada, że od ilościowych ważniejsze są udziały wartościowe, a konkurent nagina fakty.

Wyborowa SA, należąca do grupy francuskiego koncernu alkoholowego Pernod Ricard, pochwaliła się, że zgodnie z ostatnimi danymi sprzedaży kategorii whisky opracowanymi przez AC Nielsen (listopad 2010, dane dla całego kraju) jej marka whisky Ballantine’s Finest po raz pierwszy w historii objęła pozycję numer 1 na rynku whisky w Polsce. Tym samym, jak podkreślił producent, Ballantine's udało się prześcignąć swego odwiecznego rywala i dotychczasowego lidera rynku whisky Johnnie Walker Red dystrybuowaną przez Diageo Polska.

Reakcja Diageo Polska była natychmiastowa – firma przesłała oświadczenie, w którym wskazuje, że marka Johnnie Walker nadal jest liderem rynku. Wyborowa SA posługuje się bowiem danymi o udziałach rynkowych w ujęciu ilościowym.

Według danych AC Nielsen w listopadzie ub.r. Ballantine's faktycznie miała 23,6 proc. udziałów ilościowych w kategorii whisky, natomiast Johnnie Walker Red – 22 proc. Jednak, jak argumentuje Diageo, ważniejsze są dane mówiące u działach wartościowych, a te przedstawiały się już odwrotnie: Johnnie Walker Red – 21,2 proc., Ballantine's – 20,9 proc.

– Okres przedświąteczny w 2010 roku zmusił kategorię whisky do dynamicznych akcji promocyjnych, które zdecydowanie podniosły ilościowe wyniki sprzedaży. Należy jednak pamiętać, że z punktu widzenia biznesowego kluczowe są miary wartościowe pokazujące wartość sprzedaży w złotych, co odzwierciedla faktyczną pozycję danej marki w kategorii w długim okresie. Natomiast koncentrowanie się na samych udziałach ilościowych w krótkich okresach jak ten przedświąteczny, które uwzględniają głównie sprzedaż sztukową, może zniekształcić obraz rzeczywistych udziałów danej marki w rynku – czytamy w oświadczeniu Diageo Polska.

Zdaniem producenta Johnnie Walkera ważniejsze dla oceny pozycji marki niż wyniki jednomiesięczne są dane długookresowe. Za ostatnie 12 miesięcy (grudzień 2009 – listopad 2010 r.) marka Johnnie Walker miała 22,4 proc. udziałów ilościowych, natomiast Ballantine’s – 16,2 proc. W ujęciu wartościowym marki miały odpowiednio 21,6 oraz 16,1 proc. udziałów.

Wyborowa już jesienią 2009 r. nakreśliła strategię dla marki Ballantine's (patrz MMP24 z 12.10.2009 r.) i wspierała markę szeregiem akcji marketingowych. Diageo Polska nie zamierza jednak oddawać pola bez walki – w listopadzie ub.r. ambasadorem marki Johnnie Walker został znany kompozytor i producent muzyczny Andrzej Smolik (patrz MMP24 z 23.11.2010 r.).

Co do jednego natomiast obaj producenci się zgadzają – whisky notuje dobre wyniki na rynku alkoholi mocnych. Według Diageo dwucyfrowe wzrosty rzędu 20-22 proc. plasują całą kategorię whisky w pierwszej trójce najszybciej rosnących kategorii alkoholi (wg danych za MAT październik-listopad 2010, tuż za koniakiem – 26,8 proc. wzrostu, ale z małej bazy i kategorią ready-to-drink, która urosła o 23,3 proc.).

Według Wyborowej sytuacja na rynku alkoholi wysokoprocentowych jest niezwykle dynamiczna. Pomimo dużej presji w kategorii wódki notującej spadek sprzedaży rośnie popyt na inne mocne alkohole, takie jak whisky, koniak czy wino.

– Prognozy dla alkoholi importowanych, zwłaszcza dla whisky, są zdecydowanie pozytywne. Wyborowa SA, mając w portfolio globalnych liderów w kluczowych kategoriach alkoholi importowanych, ma i będzie mieć wiele do zaoferowania w tym obszarze. Mamy takie ikony whisky jak Ballantine’s, Chivas Regal czy Jameson – mówi Jean-Baptiste Mouton, dyrektor marketingu Wyborowej SA.

Jego zdaniem pomimo trudności ekonomicznych polscy konsumenci w dalszym ciągu aspirują do produktów wysokiej jakości, co skutkuje adaptacją modeli konsumpcji alkoholi z rynków zachodnich, gdzie whisky ma znaczącą pozycję w koszyku spożywanych alkoholi.

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , ,