Artykuły weekendowe

Według MB SMG/KRC Szymborska budzi najwięcej sympatii

Analitycy firmy w drugiej odsłonie projektu Cebra przyjrzeli się nietypowym celebrytom reprezentującym świat kultury wysokiej.

Według MB SMG/KRC Szymborska budzi najwięcej sympatii
Projekt badawczy Cebra (celebrity + brand) wykracza poza badanie znajomości sławnych osób wśród konsumentów (familiarity) i uwzględnia także pomiar sympatii (affinity) wskazujący, na ile dana osoba jest lubiana, oraz pomiar “szumu medialnego” (buzz), tzn. jak dużo się o danej osobie mówi zarówno w internecie, jak i poza nim. Do dotychczasowej listy celebrytów dołączono Wisławę Szymborską, Katarzynę Grocholę, Krzysztofa Pendereckiego i Andrzeja Wajdę.

Wisława Szymborska jest na szczycie rankingu pod względem sympatii – 91 proc. respondentów, którzy ją znają, deklaruje, że odczuwa do znanej poetki sympatię. Odpowiednio pozytywne skojarzenia z osobą Andrzeja Wajdy deklaruje 85 proc., Krzysztofa Pendereckiego – 83 proc., a Katarzyny Grocholi – 72 proc. Podobnie wysokie oceny uzyskują omawiane postaci w rankingu talentu i zdolności twórczych: Wisława Szymborska – 92 proc., Andrzej Wajda – 91 proc., Krzysztof Penderecki – 86 proc. i Katarzyna Grochala – 74 proc.

Cebra ma za zadanie odpowiednio “kojarzyć” celebrytów i marki. Dla przykładu marki “bliskie”: Wisławie Szymborskiej – Tissot, ING, Soraya, Winiary, Katarzynie Grocholi – Knorr, Gillette, Winiary, Rexona, Krzysztofowi Pendereckiemu – BPH, Orlen, Mercedes, Tissot, a Andrzejowi Wajdzie – Tissot, BPH, Mercedes, Nissan.

Badanie Cebra zostało zainicjowane w 2010 roku z myślą o zaoferowaniu informacji i analiz medialnych spółkom z branży medialnej (rozpoznanie i wykorzystanie marek mediów), agencjom (wsparcie silnych strategii ukierunkowanych na konkretne kanały medialne) i reklamodawcom (optymalizacja inwestycji medialnych). Ostatnia fala badania Cebra została zrealizowana w grudniu 2010 r., metodą CAWI (Computer Assisted Web Interviewing) na reprezentatywnej próbie 1900 internautów w wieku 15-60 lat.