M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Telekomy zwiększyły nakłady na reklamę

Maciej Burlikowski | 31 stycznia 2011, 06:00

Wszyscy wiodący operatorzy telekomunikacyjni w ub.r. wydali na reklamy w mediach więcej niż w 2009 r. W tym zestawieniu Polkomtel jeszcze powiększył przewagę. Cała branża wydała o 4 proc. więcej.

Z danych firmy Kantar Media (d. Expert Monitor), zajmującej się monitoringiem wydatków reklamowych, wynika, że w 2010 r. najhojniejszym wśród operatorów telekomunikacyjnych znów był Polkomtel, operator sieci komórkowej Plus, który w ub.r. wydał na reklamy 712,7 mln zł (wszystkie dane cennikowe - brutto, nie uwzględniają one indywidualnych rabatów), o 24 proc. więcej niż w 2009 r. (574 mln zł).

Tym samym Polkomtel zwiększył jeszcze przewagę nad drugim w tym zestawieniu PTK Centertelem, operatorem sieci komórkowej Orange, który w ub.r. wydał 567,2 mln zł, czyli „tylko” o niespełna 6 proc. więcej w stosunku do 2009 r. (535,4 mln zł). Polska Telefonia Cyfrowa (Era, Heyah) wydała w ub.r. 508,6 mln zł, o 17 proc. więcej niż rok wcześniej (434,7 mln zł).

Najbardziej zwiększył swój budżet mediowy P4, operator najmłodszej sieci komórkowej Play, który wydał w ub.r. 319,7 mln zł, o blisko 30 proc. więcej niż w 2009 r. (246,4 mln zł). Telekomunikacja Polska (która jest też właścicielem PTK Centertel/Orange) na markę TP wydała w ub.r. 185,6 mln zł, o 11 proc. więcej niż w 2009 r. (167 mln zł), natomiast jej główny konkurent, czyli Netia, wydała w ub.r. w mediach 100,2 mln zł, minimalnie więcej rok wcześniej (99,4 mln zł).

Z podsumowania Kantar Media wynika, że firmy z całego sektora telekomunikacyjnego zwiększyły swoje nakłady finansowe na reklamy o 4 proc. - z 2,76 mld zł w 2009 r. do 2,87 mld zł w ub.r.

Najważniejszym dla telekomów medium pozostaje telewizja - tam firmy z sektora ulokowały 70,4 proc. swoich ubiegłorocznych nakładów (2,01 mld zł). Druga w kolejności była prasa, w której firmy telekomunikacyjne wydały 12,8 proc. swoich budżetów (369 mln zł), w tym magazyny, w których ulokowano 8,2 proc. nakładów, i dzienniki (4,6 proc.). W radiu przedsiębiorcy telekomunikacyjni zostawili w minionym roku 218,5 mln zł (7,6 proc. wydatków), na reklamy zewnętrzne (outdoor) wydali blisko 185 mln zł (6,4 proc. ogółu budżetów), natomiast w kinach blisko 84,6 mln zł (niespełna 3 proc.).

Zestawienie Kantar Media nie obejmuje wydatków reklamowych w internecie. Według szacunków IAB Polska i firmy doradczej PwC sektor telekomunikacyjny odpowiada za ok. 13 proc. wydatków na reklamę online, której wartość po trzech kwartałach ub.r. była szacowana na 1,14 mld zł (o 23,5 proc. więcej niż po trzech kwartałach 2009 r. - 927 mln zł).

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , , , , , , ,