M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Aflofarm wystawił na sprzedaż markę Frugo [WIDEO]

Maciej Burlikowski | 2 lutego 2011, 06:00

W 2009 r. firma zapłaciła za markę napoju 1 mln zł. Czy teraz dostanie za nią 5 mln zł?

Firma farmaceutyczna Aflofarm, obecny właściciel kultowej niegdyś marki napojów Frugo, wystawiła ją na sprzedaż. Zaproszenia do składania ofert wysłała do 50 największych producentów branży FMCG działających w Polsce.

Oficjalnie Aflofarm nie informuje, na ile wycenia wartość marki. W wywiadzie dla "Gazety Wyborczej" we wrześniu ub.r. Jacek Furman, prezes grupy Aflofarm Farmacja Polska, wycenił ją na 5 mln zł.

– Sprzedajemy nie tylko prawa do znaku towarowego, ale także odkupione domeny internetowe Frugo.pl i Frugo.com.pl. Wyjaśniliśmy i unormowaliśmy wszelkie kwestie formalnoprawne związane z elementami opakowań. W ramach oferty znajdują się też prawa do elementów opakowania (butelka, etykiety), hasła "no to frugo" oraz powiązanych z nim znaków słowno-graficznych – mówi Tomasz Furman z działu prawnego Aflofarmu.

Kultowa niegdyś marka Frugo swego czasu należała do najbardziej rozpoznawalnych brandów w segmencie napojów owocowych. Marka zadebiutowała na rynku w 1996 roku i stała się jednym z najpopularniejszych napojów wśród młodzieży. Wizerunek marki kojarzony z buntem i wolnością został zbudowany przez oryginalne reklamy (autorstwa duetu Kot Przybora & Iwo Zaniewski, założycieli agencji PZL), które zebrały liczne nagrody w branżowych konkursach. Dobra passa pomału się jednak kończyła. Firma Alima Gerber, producent Frugo, została przejęta przez szwajcarski koncern farmaceutyczny Novartis. Nowy właściciel nie inwestował już tak intensywnie w reklamę marki, która zaczęła tracić udziały. W 2002 r. Novartis wystawił Frugo na sprzedaż.

Kupiła ją wtedy firma Krynica Zdrój. Nowy właściciel zapowiadał nowy rozdział i ekspansję na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, ale z szumnych zapowiedzi nic nie wyszło i po siedmiu latach Krynica Zdrój zbankrutowała, a syndyk masy upadłościowej wystawił majątek upadłej firmy na sprzedaż. Prawa do marki Frugo kupił pod koniec 2009 r. od syndyka Aflofarm za 1 mln zł.

Przedstawiciele Aflofarmu przyznają, że początkowo firma zamierzała samodzielnie wprowadzić produkt do obrotu w dystrybucji selektywnej (w sieci kawiarni Coffeeheaven oraz w delikatesach Alma). Jednak po analizach doszła do wniosku, że produkt ma o wiele większe możliwości na rynku FMCG i bardziej opłaci się wystawić markę na sprzedaż.

Aflofarm sprzedaje też markę napojów Smakuś (firma podaje, że sprzedaje blisko 10 mln opakowań rocznie). Przedstawiciele firmy przewidują, że "przetarg" na Frugo uda mu się rozstrzygnąć do końca lutego br.

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , ,