Kraj

Bank Millennium też na sprzedaż?

Niewykluczone, że Bank Millennium zmieni właściciela, tymczasem szykuje nową platformę komunikacji.

Kolejne dni przynoszą nowe informacje na temat konsolidacji na rynku bankowym. Po ogłoszonej ostatnio transakcji Raiffeisen Banku z greckim Eurobankiem, w wyniku której Austriacy mają przejąć kontrolę nad Polbankiem EFG (patrz MMP24 z 7 lutego br.), kolejnym bankiem, który może zmienić właściciela, może być Bank Millennium.

Agencja Reuters, powołując się na anonimowe źródła, podała, że jego większościowy akcjonariusz – Millennium BCP, drugi co do wielkości bank w Portugalii, aby poprawić swoje finanse nadszarpnięte przez kryzys, szuka chętnego na będący w jego posiadaniu kontrolny pakiet 65,51 proc. akcji polskiego banku.

Wśród potencjalnych nabywców wymienia się największy włoski bank detaliczny Intesa Sanpaolo, który był zainteresowany zakupem Polbanku, oraz francuski BNP Paribas.

Bank Millennium z 44,8 mld zł aktywów (suma bilansowa po III kw. ub.r.) to szósty co do wielkości bank w Polsce. Po kiepskim 2009 r., w którym bank wypracował symboliczne 1,5 mln zł zysku netto, ubiegły rok był już zdecydowanie lepszy – w 2010 r. bank wypracował 326 mln zł zysku. W minionym roku depozyty klientów Banku Millennium wzrosły o 12 proc., a wolumen kredytów o 10 proc. Bank obsługuje ok. 1,1 mln klientów detalicznych, plan na ten rok zakłada pozyskanie kolejnych 200 tys.

Bank Millennium to po ub.r. największy reklamodawca wśród banków – w minionym roku w tej konkurencji zdetronizował poprzedniego lidera – PKO BP.

Cennikowo Bank Millennium wydał na reklamy w mediach w ub.r. rekordowe 78,7 mln zł (dane brutto, nie uwzględniają rabatów – źródło: Kantar Media). Dla porównania – drugi w stawce ING Bank Śląski wydał w ub.r. 64,9 mln zł, PKO BP zaś – 59,7 mln zł (rok wcześniej 89 mln zł).

Rozwój Banku Millennium (do 2003 r. był to BIG Bank Gdański) na przestrzeni lat obrazują jego wydatki reklamowe – w 2004 r. bank wydał na reklamy 14,3 mln zł, rok później – 17,5 mln zł, w 2006 r. – już 36,9 mln zł, w 2007 r. – 40,4 mln zł, w 2008 r. – aż 65,4 mln zł, natomiast w “kryzysowym” 2009 r. ograniczył wydatki do 49,6 mln zł.

Bank od lat współpracuje z agencją reklamową Mather Communications i domem mediowym Initiative Warszawa.

Do kampanii reklamowych bank chętnie zatrudnia celebrytów – produkty depozytowe banku reklamował znany prezenter Hubert Urbański (bank był też sponsorem prowadzonego przez niego teleturnieju “Milionerzy” w TVN), w reklamach banku pojawili się także: znany polarnik Marek Kamiński i kierowca rajdowy Krzysztof Hołowczyc, natomiast kredyty hipoteczne banku promowali znani muzycy – Anna Maria Jopek, zespoły Feel i Zakopower, a ostatnio Kasia Kowalska (patrz MMP24 z 14.09.2010 r.).

Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, bank szykuje nową platformę komunikacji reklamowej. Celebryci w reklamach hipotek nadal mają być obecni, natomiast dla pozostałych produktów bank szykuje odmienną formę komunikacji. Szczegóły projektu bank trzyma jeszcze w tajemnicy – ma je zaprezentować w przyszłym tygodniu, wraz ze startem nowej kampanii.