Kraj

Link4 przeprasza agentów ubezpieczeniowych za reklamy

PIPUiF wygrała już z Link4 jeden proces o reklamę, w toku kolejne rozstrzygnięcie.

Link4 przegrał proces wytoczony przez Polską Izbę Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych (PIPUiF) i publikuje na swój koszt przeprosiny w prasie i telewizji. To zakończenie sprawy, którą PIPUiF, zrzeszająca ok. 12 tys. pośredników, wytoczyła pod koniec 2008 r. towarzystwu specjalizującemu się w sprzedaży ubezpieczeń, głównie komunikacyjnych, w systemie direct, czyli bez pośrednictwa agentów ubezpieczeniowych (patrz MMP24 z 23.12.2008 r.).

Agenci poczuli się dotknięci, że w swoich reklamach Link4 przedstawiał ich w negatywnym świetle – w szczególności “wykrzywione grymasem twarze” i teksty: “Agenci ubezpieczeniowi na pewno będą próbowali cię zatrzymać. Ale to nie przypadek, że już 300 tys. kierowców porzuciło agentów i przeszło do Link4. Może więc warto pożegnać agenta i nie płacić jego prowizji”, “W całej Polsce agenci ubezpieczeniowi bardzo cierpią, ponieważ już 300 tys. kierowców porzuciło ich dla Link4” czy “Nie zatrudniamy agentów ubezpieczeniowych, bo biorą prowizję, nie są do twojej dyspozycji całą dobę i w ogóle”.

PIPUiF domagał się od Link4 przeprosin i zapłaty w formie kary 1 mln zł na rzecz Zamku Królewskiego w Warszawie.

W styczniu ub.r. sąd pierwszej instancji przyznał rację PIPUiF – zakazał Link4 publikacji zaskarżonych reklam, nakazał publikację przeprosin i zapłatę na rzecz Zamku Królewskiego, którą obniżył jednak do 100 tys. zł (patrz MMP24 z 12.01.2010 r.).

Obie strony złożyły odwołania.

W lutym br. sąd apelacyjny podtrzymał wyrok sądu I instancji. Link4, wykonując to postanowienie, od 7 marca rozpoczął publikację przeprosin w mediach. Sąd nakazał zamieścić je trzykrotnie w “Auto Świecie”, “Newsweeku”, “Wprost”, “Forum”, “Dzienniku Gazecie Prawnej”, “Gazecie Wyborczej” (mają mieć min. 20×26 cm, rozmiar czcionki 20 pkt.) oraz trzykrotnie jako 30-sek. spot w TVP1 w bloku reklamowym w prime time (w godz. 18-22).

Tymczasem na rozstrzygnięcie czeka jeszcze jedna sprawa, jaką PIPUiF wytoczyła Link4 za inną serię reklam emitowanych od końca 2008 do wiosny 2009 r., w których występowali satyrycy Grzegorz Wasowski i Sławomir Szczęśniak, znani z programów kabaretowych takich jak “Komiczny odcinek cykliczny”. Pozew Izba złożyła w maju 2009 r.

%7B%22width%22%3A418%2C%20%22height%22%3A250%2C%20%22allowfullscreen%22%3A%22true%22%2C%20%22allowscriptaccess%22%3A%22always%22%2C%20%22wmode%22%3A%22transparent%22%2C%20%22type%22%3A%22application%2Fx-shockwave-flash%22%2C%20%22src%22%3A%22http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fv%2FLH3JvdhmcCI%3Fversion%3D3%22%7D
W szczególności agentów uraził spot pt. “Kokoszka”.

W tym wypadku PIPUiF domaga się zakazu publikacji tych reklam i przeprosin od Link4 w mediach (nie domaga się natomiast kary finansowej). Sprawa jest na etapie pierwszej instancji.

Jak twierdzi Adam Sankowski, prezes PIPUiF, prawomocne orzeczenie przez sąd czynu nieuczciwej konkurencji ze strony Link4 (w pierwszej sprawie) może mieć też znaczenie jako argument dla środowiska agentów ubezpieczeniowych, bowiem Izba rozważa złożenie przeciw Link4 pozwu zbiorowego z żądaniem odszkodowania i zadośćuczynienia za szkody poniesione przez agentów w wyniku emisji tych reklam (o tym pisaliśmy już w MMP24 w lipcu ub.r., kiedy przepisy o instytucji pozwu zbiorowego weszły w życie – patrz tutaj).