Kraj

Ekstraklasa kłamała?

Spółka jednak kończy przetarg i przechodzi do negocjacji indywidualnych z nadawcami TV.

Zarząd Ekstraklasy SA wydał oświadczenie o zakończeniu przetargu na prawa do emisji rozgrywek najwyższej rodzimej ligi piłkarskiej. Według komunikatu spółka postanowiła zakończyć proces oferowania praw medialnych wynikający z treści dokumentu: “Zaproszenie do składania ofert na nabycie praw medialnych na terytorium Polski do rozgrywek piłkarskiej Ekstraklasy w sezonach 2011-2012 – 2013-2014 (…). Podjęcie takiej decyzji było efektem analizy złożonych ofert i prowadzonych negocjacji, z których wynika, że zakres części ofert może wykraczać poza treść zaproszenia do składania ofert (…)”. Równocześnie Ekstraklasa przechodzi do indywidualnych negocjacji ze stacjami telewizyjnymi.

Przypomnijmy, że 17 lutego br. informowaliśmy o prawdopodobnym zakończeniu tego przetargu. Wtedy też Adrian Skubis, rzecznik Ekstraklasy SA, zaprzeczył tym doniesieniom, dodając: – To nieprawda, procedury cały czas trwają i żadne decyzje jeszcze nie zapadły.

Z naszych informacji wynikało, że spółka nie była ponoć usatysfakcjonowana wysokością złożonych ofert i zdecydowała się zakończyć przetarg bez rozstrzygnięcia. Równocześnie w mediach pojawiły się też spekulacje, że Ekstraklasa mogłaby sama stworzyć kanał z transmisjami. Spółka potwierdziła jedynie, że od tego roku samodzielnie (tzn. z firmą, którą wybierze) będzie produkowała sygnał telewizyjny ze spotkań.

Przypomnijmy, że za trzy poprzednie sezony Canal+ Cyfrowy, operator platformy satelitarnej Cyfra+, wraz z Telekomunikacją Polską SA zapłaciły w sumie 360 mln zł (po 120 mln zł za sezon). Podobno w tym roku Ekstraklasa liczyła na ponad 400 mln zł.

Piłkarska spółka zaoferowała nadawcom sześć różnych pakietów. Trzy główne adresowane były do telewizji płatnych. Najszerszy obejmował prawa do transmisji czterech meczów, a dwa pozostałe po dwa mecze. Wszystkie mogą trafić do jednej stacji lub każdy do innej. Czwarty pakiet, także skierowany do telewizji kodowanej, dotyczył magazynu ligowego ze skrótami wszystkich meczów. Piąty natomiast przeznaczony był dla telewizji bezpłatnej o zasięgu ogólnopolskim i obejmował: relację na żywo czterech wybranych meczów z całego sezonu, magazyn ze skrótami wszystkich spotkań oraz transmisję meczu o Superpuchar. Ostatni, szósty pakiet “News Access”, to prawa do zamieszczenia skrótów (tzw. migawek) w serwisach sportowych.